Minskar min synliga årskonsumtion?

Hem Forum solceller Övrigt Minskar min synliga årskonsumtion?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12872
    KalleW
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej
    Som nybliven ägare till en anläggning på 7,3kWp från solaredge så har jag nu en fundering. Minskar den synliga konsumtionen på mitt hus i och med solcellerna. Jag valde en större växelriktare för att kunna utöka min anläggning när bygglovskravet slopas men är lite orolig att jag kommer att producera mer el än jag gör av med om det är så att egenanvänd el inte syns i husets totala elbehov. Vet någon här hur nätägarna och elleverantörerna gör. Jag har vb elnät som nätägare vattenfall som elleverantör.
    Mvh Kalle

    #12879
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Husets elanvändning = köpt el + egenanvänd solel. Husets elanvändning förändras inte när man har en solcellsanläggning, däremot minskar mängden köpt el eftersom en del av solelen används i huset och därmed ersätter el som man annars skulle behöva köpa.

    Om man är nettoproducent under ett kalenderår, det vill säga om man säljer mera el än man köper, har nätägarna idag rätt ta ut en årlig avgift för det inmatningsabonnemang man har för det överskott som matas in till nätet och säljs. Fråga ditt nätbolag hur de gör om man är nettoproducent, det varierar mellan olika bolag om de tar ut en avgift och hur stor den är. Det finns ca 160-170 nätbolag, så det är svårt att hålla reda på hur alla hanterar denna fråga.

    Är man nettokonsument och har max 63 A säkringsabonnemang, vilket gäller nästan alla småhusägare, behöver man enligt ellagen inte betala någon avgift till nätägaren. Det är dock en förändring föreslagen så att kravet på nettokonsument slopas. Det skulle vara bra eftersom då kan man fylla hela sitt hustak utan att behöva fundera på om man blir nettoproducent eller inte.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.