Lagra överskottsel på effekt konto – Dela vattnet

Hem Forum solceller Ekonomi Lagra överskottsel på effekt konto – Dela vattnet

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13754
    jno
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    hej!
    Jämtkraft har ett effect konto de kallar för delavattnet vilket innebär att producerad överskottsel under perioden April – Sep blir sparade och utplockade under resterande månader med jämt uttag kWh/6 månader. Tycker Du detta är en bra ide eller är det mer lönsamt å sälja direkt så att säga.

    #13766
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Man får betala energiskatt, elcertifikatavgift och moms på det för den el man tar tillbaka under vinterhalvåret. Oklart om det påverkar avgiften för elöverföringen, antar att den blir oförändrad över året. Om det blir en vinst eller inte beror då på hur stor prisskillnaden är för elhandeln mellan sommar och vinter. Det hela hänger även på hur mycket el man tar tillbaka. Man får tänka på att det kostar ”från” 20 kr/månaden = minst 240 kr/år. Om man exempelvis har ett överskott på 1 000 kWh/år blir det minst 24 öre/kWh i fast avgift. Det är rätt mycket. Om man har större överskott blir det lägre fast avgift per kWh, men står också att ”månadsavgiften baseras på hur stort överskott du har producerat”. Svårbedömt, men man täljer nog inte guld med kniv…

    #13772
    jno
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    hej Bengt!
    Ett litet räkneexempel:

    2 stk. frågor till DIG
    Första frågan…..
    Låt säga 6000 kWh går ut från min anläggning oanvända.
    1. Antingen till försäljning
    2. Antingen till konto dela vattnet.

    1. 6000 kWh * 1 kr = 6.000 SEK
    minus moms p.g.a egen näringsidkare – 1.200:-
    Netto pengar till mig : 6000:- – 1.200:- = 4.800:- SEK

    2. 6000 kWh oanvänd ackumulerad effekt
    4.800 :- SEK / 6000 kWh = 80 öre / kWh
    Alla priser över detta 80 öre är ren vinst. Alltså om El priset är 90öre/kWh I December då tjänar jag 10 öre/kWh

    Energiskatter osv. skall ju betalas ändå.
    Vad tror Du om detta 1:- / prod acc El effect är kanske lite

    Andra frågan…..
    Om man nu som enskild näringsidkare måste ta upp EL.momsen I sin momskalkyl borde man då inte även kunna ta upp EL.momsen på kredit sidan alltså vad kostar det mig enskilda näringsidkare att producer 1.200 ;. SEK till staten.

    Jorgen
    Torslanda 100 m2 Solpaneler med 100kWh prod/dag

    #13779
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Frågan är vad Jämtkraft:s årliga fasta avgift är för ”lagring” av dina 6 000 kWh? Det står att avgiften beror på storleken av överskottet och att den är minst 20 kr/månad = 240 kr/år, så denna kostnad måste du dra av från din eventuella vinst på ”lagringen”. Att sia om framtida spotpriser är svårt. 2018 var augusti den månad som hade högst spotpris och under 2017 var det september, så det är inte säkert att spotpriset är som högst vintertid.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.