Köpa anläggning tillsammans?

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Köpa anläggning tillsammans?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12058
    albinm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har en bekant som har ett tak i bra läge, men han har inte skaffat solceller än. Vi har pratat om att jag skulle kunna hjälpa honom på traven genom att jag betalar en del av en solcellsanläggning och han resten. Och då att jag äger en del av den, och vi delar på besparingen på hans el-fakturor.

    Min fråga är då: Är detta möjligt utifrån lagar mm? Och i så fall, blir lönsamheten densamme, utifrån lagar/ regler/ stöd mm? Kan man t.ex. få investeringsstöd för HELA anläggningen? Skattereduktion? Blir det annorlunda med skatter/ moms?

    Tacksam för svar om du Bengt, eller annan läsare, har koll på detta 🙂

    #12059
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Hittar inget som motsäger er idé till lösning.

    I förordningen ”Förordning (2009:689) om statligt stöd till solceller” står att
    “Förutsättningar för stöd
    4 § Stöd får endast lämnas för ett solcellssystem per byggnad eller för ett solcellssystem per fastighet om systemet är byggt på marken.”
    Inget nämns om en begränsning av antalet ägare.

    Och på blanketten för ansökan om stöd står
    ”Statligt stöd för installation av solcellssystem kan lämnas som ett engångsbidrag till den som investerar i ett nätanslutet solcellssystem”
    I blanketten kan man under sökande skriva två namn.

    Skattereduktionen och nätkrediteringen från nätägaren tillfaller den som är tecknad på abonnemanget hos nätägaren. Hos oss är det därför jag som får skattereduktionen även om min fru Maria formellt äger halva anläggningen.

    Numera behöver man normalt sett inte redovisa moms om man är småhusägare, se inlägget Små solelproducenter slipper momsredovisning från 1 januari.

    #12069
    albinm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack så mycket för svar! 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.