Hur deklarera MOMS för 2016

Hem Forum solceller Ekonomi Hur deklarera MOMS för 2016

Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11840
    PerS
    Deltagare
    • Inlägg: 7

    Hej!
    Jag fick den förtryckta deklarationsblanketten idag.
    Där finns som väntat uppgifterna för skattereduktion pga. egenproducerad el,
    men inget om den MOMS jag fått för den el jag sålt under 2016.

    Någon som kan berätta hur man går tillväga för att betala tillbaka Momsen till skatteverket?

    #11842
    PerS
    Deltagare
    • Inlägg: 7

    Jag hittade svaret själv och har lagt ut det på
    http://scherman.nu/solceller/index.html#7.4.3

    Beträffande skatteverkets felaktiga hantering av kontrolluppgifterna från elnätägarna se http://scherman.nu/solceller/index.html#7.4.2

    #11843
    PerS
    Deltagare
    • Inlägg: 7

    Länkarna blev fel i svaret ovan.
    Detta hoppas jag fungerar.
    http://scherman.nu/solceller/index.html#7.4.3

    Beträffande skatteverkets felaktiga hantering av kontrolluppgifterna från elnätägarna se http://scherman.nu/solceller/index.html#7.4.2

    #11851
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I din länk till stycke 7.4.3 står “Om jag förstått det rätt behöver Du heller inte redovisa den MOMS som nätägaren lagt till “nätnyttan”.”

    Det stämmer inte som jag ser det. Har du fått en ersättning utbetald med moms för din el tillhör denna moms inte dig utan staten och den ska tas med i momsdeklarationen. En annan sak är att det blir en struntsumma. Vårt inmatade överskott till nätet under 2016 var 2 234 kWh. Momsen var 1,25 öre/kWh och därmed 27,9 kr under 2016.

    Skatteverket har en sida “Deklarera och betala moms” med information om hur det går till.

    Se även inlägget “Avregistrera din momsplikt före nyår“.

    #11853
    PerS
    Deltagare
    • Inlägg: 7

    I mitt fall har jag inte fått någon MOMS på nätnyttan från nätägaren trots att nätägaren anger ett MOMS-belopp på fakturan.
    Det beror (som jag fattat det) på att nätägaren minskar nätavgiften med nätnyttan, och det är nettokostnaden jag skall betala 25% MOMS för.
    Eftersom den ursprungliga nätavgiften redovisas med 25% MOMS måste även nätnyttan anges med 25% MOMS för att det skall bli rätt.

    #11854
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    För den överskottsel som man matar in till nätet ska nätägaren och elhandelsbolaget betala ut ersättning med moms om man är momsregistrerad. Är man inte momsregistrerad ska elbolagen inte betala ut moms. Det har ingenting att göra med den fasta avgiften.

    En detalj i samhanget är att det sätt utbetalningen av ersättning för solelen sker kallas självfakturering. Det är du som fakturerar elbolaget, men det är elbolaget som gör faktureringen åt dig. I exempelvis dokumentet ”Göteborg Energi DinEl AB:s Särskilda villkor för köp av Mikroproducerad el från privatpersoner” står det så här:
    ”15. Fakturering av ersättning – självfakturering mellan Säljaren och Köpare. Köparen utför fakturering av ersättningen till Säljaren. Om Säljaren inte inkommer med skriftlig invändning mot utställd faktura inom 10 dagar så anses fakturan accepterad.”

    #11855
    PerS
    Deltagare
    • Inlägg: 7

    Tack för Dina kommentarer Bengt.
    Håller Du med om följande?

    MOMS Du fått för försäljningen av el måste deklareras senast i början av maj.
    Om allt fungerar som det skall får Du hemskickat en deklarationsblankett för detta i mitten av april.
    Notera att MOMS för ersättning från nätägaren (sk.nätnytta) också skall tas med.
    Se Skatteverkets anvisning beträffande Privat ➜ Fastigheter och bostad ➜ Mikroproduktion av förnybar el ➜ Försäljning av överskottsel
    … Om du säljer överskottsel medför den ersättning du får från elhandelsföretaget och elnätsföretaget att du ska betala moms om ersättningen under ett beskattningsår överstiger 30 000 kronor exklusive moms. Om din årliga totala momspliktiga försäljning inte överstiger 30 000 kronor exklusive moms är du befriad från moms. …

    Om jag tytt RSV:s skrivelser 030526. rätt så behöver man inte redovisa MOMS vid försäljning av elcertifikat.
    … 5.1 Försäljning av certifikat …
    … försäljning av elcertifikat får anses utgöra en från skatteplikt undantagen omsättning enligt 3 kap. 9 § ML. Elproducenten ska därför inte redovisa någon mervärdesskatt för sin försäljning av elcertifikat. …”

    Men i samma skrivelse står också:
    … 4. Elcertifikaten …
    Mervärdesskatt ska därför inte tas ut vid försäljning av elcertifikat. …

    Om man ändå fått MOMS för försäljning av elcertifikat – Vad gäller då ?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.