Gymnasiearbete om Solceller

Hem Forum solceller Övrigt Gymnasiearbete om Solceller

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9431
    Astor
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Jag läser sista året på naturvetenskapsprogrammet på Widénska gymnasiet i Västerås. Vi håller just nu på att skriva vårt gymnasiearbete där jag har valt att forska om solceller. Jag har funnit denna blogg mycket användbar hittills när jag har skrivit min inledning, syfte samt bakgrund.

    Jag har dock velat lite fram och tillbaka när det gäller vad jag vill att syftet med arbetet skall vara men en viktig del är att jag vill visa att solenergi kan vara en lösning till många elproduktionsproblem samt ta reda på vad som kan förbättras och varför det inte redan är solceller som styr över elproduktionen, i framförallt Sverige. Det är också intressant med solenergins historia och naturligtvis fysiken bakom olika varianter av solenergi.
    Jag undrar om någon skulle vilja svara på lite frågor gällande solceller och mitt arbete? Det finns en del saker som vore bra att få mer underbyggda fakta kring.
    1: Varför är det inte fler i Sverige som använder solceller, tror du?

    2. Borde egentligen samhället hjälpa till genom att styra mer mot solceller? (Är subventioner det bästa medlet eller är det mer information som gäller?)

    3: Hur står Sverige i förhållande till andra länder som t ex Tyskland när det gäller solenergi. Är det meningslöst vid våra breddgrader eller ger den tekniska utvecklingen och den minskade kostnaden för material oss ny motivation?

    4: Kan världen samsas kring solenergin som en “ultimat” lösning på energifrågan genom att placera solfångare i de lämpligaste områdena, (ekvatorn), och satsa på lagring och transport av energi. Tekniken finns väl? Det måste snarare handla om samarbete och vilja?

    5: Gör det någon skillnad om delar av solcellen är täckt av skugga? Ändras verkningsgraden proportionellt mot skuggytan?

    Tack på förhand!

    #9434
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Några korta och förenklade personliga synpunkter.

    1. De flesta tänker med plånboken. Det har varit billigare att köpa el än att producera egen solel. För privatpersoner som ersätter köpt el med egenproducerad el börjar solceller bli konkurrensmässiga. För företag som vill sälja el på den öppna marknaden (Nord Pool spotmarknad) är solel inte konkurrensmässig utan stöd i Sverige och det är långt kvar innan vi når dit.

    2. Alla nya energitekniker behöver stöd till en början för forskning och för marknadsintroduktion för att kunna utvecklas. Med tiden blir de konkurrensmässiga utan stöd eller om de inte lyckas med det försvinner de… Såg idag att IHS förutspår att 2% av den installerade solcellseffekten i världen kommer att göras helt utan subventioner under 2015, så solceller är långt ifrån självgående marknadsmässigt ännu. En energiomställning tar lång tid, årtionden… Man kan också ställa sig frågan om konkurrensen sker på lika villkor, det vill säga om alla tekniker står för sina verkliga kostnader i form av påverkan på miljö och människors hälsa, de så kallade externa kostnaderna.
    Det finns en stor informationsbrist gällande solceller i Sverige.

    3. På årsbasis har södra halvan av Sverige ungefär samma solinstrålning som norra halvan av Tyskland. I Tyskland har man installerat över 100 gånger mer solcellseffekt per innevånare tack vare ett politiskt och ekonomiskt stöd som startade tidigt (nätanslutna solceller 436 W/innevånare i Tyskland och 3,4 W/innevånare i Sverige vid utgången av 2013). 5,3% av elproduktionen var solel i Tyskland år 2013.

    4. Energifrågan har inte en lösning som passar alla. Om vi skulle satsa på storskalig solelproduktion i Sahara för användning i Europa krävs förutom tekniska och ekonomiska framsteg vad gäller energilagring att väldigt många länder med olika kulturer ska komma överens politiskt. Svårt…

    5. Ja, absolut. För solfångare som gör varmvatten minskar effekten proportionellt med den skuggade ytan. För solceller som gör el är det inte så. En solcellsmodul består av många seriekopplade solceller. Skuggar man en solcell i en modul sjunker effekten kraftigt, med 1/3 om man har tre by-pass dioder trots att man skuggat en mycket mindre andel av modulen (man slår ut solelproduktionen från en tredjedel av modulen och strömmen går förbi denna del via en av by-pass dioderna).

    • Det här svaret redigerades för 9 år, 3 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 9 år, 3 månader sedan av Bengt.
    #9541
    Marianne Al-Ghorabi
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Ang ditt svar på fråga 5, vilka sorters solceller gäller det? Finns det källor (tex rapporter) som du känner till som har information om hur mycker skugga påverkar solcellers effektivitet?

    ” Skuggar man en solcell i en modul sjunker effekten kraftigt, med 1/3 om man har tre by-pass dioder trots att man skuggat en mycket mindre andel av modulen (man slår ut solelproduktionen från en tredjedel av modulen och strömmen går förbi denna del via en av by-pass dioderna).”

    #9542
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    De solceller jag tänkte på var kiselbaserade moduler som har ca 90% av världsmarknaden.

    Skuggningens påverkan på solelproduktionen är en komplex fråga. Det finns mycket skrivit om det. Antar att en litteratursökning ingår i ditt arbete, prova att sök på PV, shading och by-pass diodes.

    Titta också i böcker om solceller. Exempelvis Konrad Mertens “Photovoltaics – Fundamentals, Technology och Practice” (borde kunna lånas via någon bibliotek) eller i någon annan bok om solceller du har tillgång till.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.