Elmätare

Hem Forum solceller Tekniker Elmätare

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12364
    Bertil Rogmark
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    jag har läst på denna blogg att den elmätare som behövs för försäljning av egenproducerat överskott har 2 register som håller koll på in- respektive utmatad el.
    Jag har en årsförbrukning på cirka 100.000 kWh och tittar på en anläggning med en årsproduktion på cirka 45.000 kWh varav hälften beräknas bli egennytta och hälften skall säljas.
    I huvudcentralen, på alla utgående kablar till undercentraler i fastigheten, har jag undermätare som registrerar kWh-förbrukningen som tas ut till respektive undercentral.
    Den nya elmätaren skall ju visa 77.500 köpta och 22.500 sålda kWh.
    Min fråga är nu om mina undermätare kommer att tillsammans visa samma total som tidigare, dvs 100.000 eller bara köpt el, dvs 100.000-egennyttan = 77.500.

    #12365
    jonne71
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej, intressant fråga. Att din nya huvudmätare måste vara av en typ som kan mäta både upp och ned energimässigt är klart då en standardvariant bara kan visa nedströms och kan dessutom mäta utgående ström (producerad) felaktigt som förbrukande ström.
    Jag har själv sätt upp en enkel 1-fas energimätare (biltema) nedström för att kolla hur mycket el som vår hybridbil laddas. Jag har dock märkt att den tycks registrera även när ingen energi tas ut så jag är rädd att producerad energi påverkat enklare mätare.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.