Egenproducerad el vid strömavbrott

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Egenproducerad el vid strömavbrott

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13444
    Soli Boo
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej

    Solen strålar idag från blå himmel – synd att jag inte har några solceller ännu.

    Jag har några frågor angående möjligheter att producera egen el vid strömavbrott.
    Det har precis gått en serie på SVT play som heter Nedsläckt land som visar på samhällets och vår sårbarhet vid större strömavbrott. Det skulle ju vara praktiskt att kunna producera egen el även vid strömavbrott.

    Reglerna säger att en anläggning som är inkopplad på det allmänna elnätet inte får användas så att ledningarna spänningssätts när det är strömavbrott i nätet. Anledningen till detta är att de som arbetar med att reparera felet som orsakat strömavbrottet inte ska utsättas för risker och att nätet inte ska ta skada. Detta är ju rimligt men kan man inte göra följande vid strömavbrott?

    1) Anläggningen slår av automatiskt (som den ska)
    2) Manuellt kopplar man bort sig från nätet med lämplig brytare
    3) Vid solsken passar man på att mata sin solanläggnings växelriktare med växelström från en uppladdad 12 v batteribank via en enkel växelriktare (12VDC => 230VAC)
    4) Tanken är att batteribanken ska ge tillräcklig effekt för att driva solanläggningens växelriktare men inte mer
    5) Förbrukningen får förstås anpassas till det anläggningen producerar, kanske kyl och något element samt att ladda upp 12 v batteribanken förstås.

    Alla leverantörer (utom en) jag har pratat med har varit kallsinniga till mitt förslag. En leverantör föreslog Fronius växelriktare modell (Hybrid) för batterilagring och reservkraft men Fronius batteri (3,6 kWh) går lös på 78 000 kr och då kan jag ju lika gärna köpa ett diselgenerator…. Även om jag skulle investera i en större kapacitet för energilagring enligt ovan kvarstår problemet – hur kopplar jag bort mig på ett enkelt sätt från nätet och är detta tillåtet?

    Finns det en enklare lösning som är “bra nog men långt ifrån perfekt”. Vore tacksam för din kommentar. Frågan har varit uppe i riksdagen också:

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/egenproducerad-el-vid-stromavbrott_H51199

    MVH
    Martin

    #13448
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Visst får man och visst går det att bygga en solcellsanläggning som fungerar vid strömavbrott, men så gott som inga nätanslutna solcellsanläggningar byggs så i Sverige. Det blir som du konstaterat en rätt hög extra kostnad i kombination med den batteribank som behövs. För att klara ett strömavbrott vintertid över längre tid behövs nog dessutom en större batteribank än de normala för solcellsanläggningar.

    Här är repris på kommentar som jag skrev för ett knappt år sedan:

    Ett solcellssystem som är nätanslutet slutar leverera ström om spänning eller frekvens går över eller under vissa gränser. Det är en säkerhetsfråga att solcellssystemet inte ska kunna mata in ström till nätet när det blivit eller gjorts strömlöst, så kallad ödrift får inte uppstå. I den svenska standarden SS-EN 50438 ”Fordringar för anslutning av smågeneratorer i parallelldrift med det allmänna elnätet” (som även är en europeisk standard) finns de svenska kraven vid avvikelser på nätspänning och nätfrekvens.

    Det går att bygga solcellssystemet så att det kopplar bort från nätet vid strömavbrott och att det då kan fortsätta att leverera ström till huset, utan risk för att ström matas in till nätet utanför huset. Visst vore det en fördel om solcellssystemen kunde fungera även vid strömavbrott och en billig lösning för det vore välkommen. I Sverige har vi så korta tider med strömavbrott att man inte anser att det är lönt att bygga dem så att de fungerar vid strömavbrott. 2015 hade elnätskunderna i genomsnitt 1,2 avbrott och den totala tiden utan el var i genomsnitt 118 minuter, enligt Energimarknadsinspektionen. Ungefär hälften av elkunderna hade inget strömavbrott under 2015. Man behöver även tänka på när under dygnet och året strömavbrotten kommer. Om ett strömavbrott kommer nattetid har man inte någon nytta av solcellerna och vintertid är solelproduktionen vanligen låg. Om batterier blir vanliga i framtiden i småhus skulle det kunna hjälpa till.

    Skrev i december 2011 inlägget Solcellerna obrukbara vid strömavbrott, då vi hade haft strömavbrott i 37 timmar.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.