deloptimerat system

Hem Forum solceller Tekniker deloptimerat system

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14955
    Gustatatoor
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej,
    vi diskuterar vår anläggning med några leverantörer, men det är några detaljer jag inte blir riktigt klok på. Vi har ett 1,5planshus, men en tillbyggnad i ett plan.

    Takytona på huvudbyggnaden är riktade mot öst och väst och har en lutning av 36 grader.
    Taket på tillbyggnaden är lägre och har en lutning av 10 grader, riktat mot söder.

    Det får plats 26-28 paneler mot öst. Det borde ge två slingor till en MPPT.
    24 paneler mot väst, två slingor
    10-12 paneler åt söder, en slinga.

    Hur fungerar det om den ena trackern tar hand om osttaket och den andra väst och syd? Väst och syd får sol ungefär samtidigt på förmiddagen.

    Kan man deloptimera sydtaket? Skall man i så fall sikta på fler, lika många eller färre paneler jämfört med de icke optimerade slingorna?

    mvh Erik

    #14985
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om man ska ha två strängar till en MPPT (maxeffektföljare) i en vanlig strängväxelriktaren måste strängarna ha samma orientering och ha lika många, likadana moduler i varje sträng. Skulle man som i detta fall sätta två strängar med olika orientering och olika många moduler kommer IV-kurvorna att bli väldigt olika för strängarna och när man kombinerar dem blir det ett dåligt utbyte av solel.

    Växelriktare med tre MPPT:er, modulväxelriktare eller optimerare på modulerna är olika lösningar på problemet som kan vara idé att jämföra.

    #14986
    Gustatatoor
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Tack för svar.

    En vidare förklaring till mitt inlägg.

    För väst och sydtaket blir strängarna lika långa. Två strängar med 12 moduler i varje på väst, samt en sträng med 12 moduler i syd.

    Det jag främst funderar på är hur det fungerar med optimerare endast på sydtaket.

    Kan optimerarna på modulnivå justera panelernas last både uppåt och nedåt så att de får vettig verkningsgrad? Eller kan de bara justera i en riktning?
    Borde det optimerade taket i så fall ha färre, lika många eller fler moduler per sträng jämfört med taket utan optimerare?

    Mvh Erik

    #14987
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du behöver ett minsta antal moduler i serie för att det ska fungera med optimerare. För 3-fas växelriktare där växelriktaren jobbar med 750 V DC inspänning är 12 moduler för få moduler när det gäller Solar Edge optimerare. Se Application Note SolarEdge String Sizing, EU Regulation. Dessutom passar det inte att blanda strängar med respektive utan Solar Edge optimerare.

    #14989
    Gustatatoor
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej igen Bengt och återigen tack för information.

    SolarEdge är så vitt jag förstår körda vad gäller deloptimerade system.
    Tigo är enda alternativet jag känner till.
    Vad gör optimeraren i slingan?
    Shuntar en del av totalströmmen förbi en del paneler?
    I så fall undrar jag om jag är hjälpt av deloptimering.

    En relaterad fråga. Förlorar man egentligen så mycket på olika väderstreck på samma MPPT under förutsättning att strängarna inte blandar väderstreck?

    Jag skissade lite i en effektkurva för en solpanel. Det vekar bara göra ett fåtal vatt skillnad om man låter en panel som belyses med 200 W/m2 arbeta vid optimal spänning för 10000 W/m2. Se bifogad bild.

    effektkurva

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av Gustatatoor.
    #14991
    Gustatatoor
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    power curves

    #15021
    Hans B
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej detta med att vidareutveckla sitt system verkar bli alltmer vanligt.
    Växelriktarna är ju normalt underdimensionerade och svaren brukar bli att
    skaffa en eller flera nya. Men numera kan det också tillkomma önskemål
    om att även ha en batteribackup. Mitt förslag är att Bengt startar en ny tråd
    om hur man kan vidareutveckla sitt system utan att krångla till. Det finns ju numera en svensk tillverkare som har en ganska smidig lösning som kanske kan medverka med att skriva lite om hur dom rekommenderar en lämplig lösning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.