Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Refererande fyrar och ledbelysning.
Detta är mer att beakta i detta fall.
En ej oviktig sak är verkningsgraden i led emittern där det finns stora skillnader och även optik systemets verknings grad. Jag har designat snåla led lampor för gatubelysning och här kan man lätt strula till allt och få en hög elförbrukning. I detta exempel är det sagt 50W men design parametern är mer hur många lumen som ledden ger och hur den sedan kan projiceras ut genom rätt vinklar via ett linssystem. Sektorerna måste stämma bra med sjökortet och farleden. Det måste vara en viss ljusstyrka i sektorerna med tämligen hygglig jämnhet.
Det finns röda och gröna leddar så dessa färger kan alstras direkt utan att filtrera vitt ljus. Vitt ljus genereras med en vitt led. I alla fallen skall man ha så mycket fotoner med så lite watt som möjligt.
50W är rejält mycket ljus med en bra design så ofta kan detta nog krympas avsevärt. De några år gamla leddar som sannolikt använts har ca 100-110 Lumen/W i effektivitet medan nya laddar med diverse trick kan ge väl över 200 Lumen/W. Förmodligen kan effektbehovet halveras på bara med en bättre led och med en vettig och smart design.
Linserna kan säkert optimeras mera noga så ljuset kommer ut på rätt plats. Idag finns det så kallade kinoformer ( variant av Fresnel linser) som kan klara detta mycket bra och ge en viss extra hjälp.
Sedan den viktiga frågan varför inte en hybridinstallation? Solpaneler är givna men en mindre vindsnurra kan ge ett bra bidrag i el till en vettig kostnad. Idag sitter skovel vindsnurror på bojar i Nordsjön och de håller och fungerar.
Lägger man ihop detta blir allt mycket enklare.
Sedan detta med sjöfartsverket som är en av de svåraste myndigheterna att arbeta med. De kan vara det största problemet med en överdriven byråkrati.
Är någon intresserad kan jag dela papper om detta.Med vänlig hälsning. Allan Jansson
-
FörfattareInlägg