Växelriktare enfas – hur ska man koppla?

Hem Forum solceller Tekniker Växelriktare enfas – hur ska man koppla?

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14265
    Ttmm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Är det viktigt att sätta produktionen från växelriktaren på samma fas som värmepumpens kompressor går på för att kunna nyttja denna till kompressordrift

    #14266
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Man bör helst använda 3-fas växelriktare. 1-fas växelriktare är bara aktuellt för små solcellssystem (under 3 kW) och då bör anslutningen vara på den fas där man har störst elanvändning dagtid för att få så hög användningen av solelen som möjigt. MEN, beroende på vilken typ av elmätare man har kan det vara så att det inte spelar någon roll för elmätningen vilken fas man göra installationen på.
    Se inläggen
    Mäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del IMäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del IMäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del I
    Mäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del IIMäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del IIMäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del II

    #14267
    Ttmm
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Skulle du kunna hjälpa mig att avgöra om mätaren som nätbolaget satt upp kan dela spänningen över de olika faserna då min växelriktare är enfas.

    Jag har en 4.2kw-anläggning från Nibe som installerades 8 juli. Jag har aldrig sett den producera mer än 3kw top-effekt och har fram till idag producerat 915kw/h. Skulle du säga att detta en förväntad produktion och topeffekt?

    Jag har sålt ungefär 460kw/h ut på nätet

    #14268
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du kan fråga nätbolaget vilken typ av mätare de använder hemma hos dig, det är bara de som har koll på det.

    Vilken den högsta effekten och produktionen blir beror på ett flertal parametrar och går inte att säga om effekten är OK med den givna informationen. Man behöver förutom den installerade effekten åtminstone ort, modullutning och väderstreck för att kunna göra en uppskattning av möjlig toppeffekt.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.