Val av energisystemsmix

Hem Forum solceller Tekniker Val av energisystemsmix

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10269
    kuntri
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt!

    Tack för en mycket trevlig blogg! Jag ska bygga hus och står i valet och kvalet att välja energisystem eller mix av energisystem. Varför ska det vara så svårt??!

    Jag läste ditt inlägg om ert val av energisystem och vad du skulle valt för mix om du bygg nytt hus 2012. Det skulle vara intressant och nyttigt att höra vad du skulle välja för system idag.
    https://bengtsvillablogg.info/2012/08/17/val-av-energisystem-for-huset/

    Jag ska till en början bygga ca 84kvm BOA, 101 BYA, med en framtida utbyggnation om ca 50kvm BOA, allt på högisolerad platta med golvvärme. Husets design medger inte radiatorer. Jag har funderat ganska mycket på valet av energimix men att huset är såpass litet gör att installationskostnaden per kvm blir ganska hög. Se nedan med schablonkostnader.

    En sak som är given är att installera en genomsynskamin som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum. Eftersom jag inte gillar bastukänslan i vardagsrummet vill jag ha en värmelagrande kakelugnskamin, en Brunner BSO 02 Tunnel (http://www.brunner.eu/en/Products/Stove-systems/BSO/Start). Kostnad ca 60kkr inkl skorsten.

    Det enklaste valet hade varit att installera elpanna och luftluftvärmepump, men det blir stort ajabaja från BBR!

    Alternativ 1 är då att installera frånluftsvärmepump tex NIBE 750 (kostnad ~95kkr inkl inst samt frånluftsmatrl), men det känns inte rätt att göra sig så elberoende och jag gillar inte att ta in kalluft som bildar kallras. Detta kan dock funka ganska bra tillsammans med kaminen BSO 02. Total kostnad med kakelugnskamin 155kkr.

    Alternativ 2 är att installera en luftvattenvärmepump och FTX (Kostnad ~145kkr inkl inst av pump och FTX-agg, drar själv spirorör). Här gör kaminen egentligen ingen nytta då LVVP täcker allt behov, men vi räknar med den ändå. Total kostnad 215kkr.

    Alternativ 3 är att installera bergvärme + FTX, men kostnaden för det landar på runt 190kkr. Här gör kaminen egentligen ingen nytta då BVP täcker allt behov, men vi räknar med den ändå. Total kostnad 250kkr.

    Alternativ 4 är att gå ifrån elberoendet så mycket som möjligt. Installera vattenmantlad kakelugnsinsats, en Brunner HKD 2.2 SK Tunnel (http://www.brunner.eu/en/Products/Tiled-stoves-waterbearing/HKD22SK/Start) istället för BSO 02. Verkningsgrad på över 85%, vattenmantling variabel styrning 30-70%. Installera denna tillsammans med solfångare på 3kw och ackumulatortank. Komplettera med FTX. Kostnad ca 235kkr.

    Alternativ 5 är alt 4 men 3kw solceller istället för solfångare. Total kostnad ca 270kkr.

    Finns det fler alternativ? Nästa steg är att på något sätt göra en cost/benefit kalkyl. Dock har jag inte koll på hur jag gör en sådan. 🙁

    Jag skulle gärna välja något av de sista alternativen men då måste de komma nånstans i närheten totalkostnaden för ett system med LVVP.

    • Detta ämne redigerades för 8 år, 5 månader sedan av kuntri.
    #10322
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Skrev ett blogginlägg om detta: Om vi skulle välja energisystem till vårt hus idag.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.