Väderstreck kontra utbyte

Hem Forum solceller Tekniker Väderstreck kontra utbyte

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14398
    Backe
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej.

    Jag har sedan 8 månader tillbaka en solcellsanläggning på 9,88kW.
    Dock tycker jag inte att den är optimalt placerad (placeringen utarbetad av installatören för största utbyte i förhållande till skuggning mm).
    Jag har 5,6kW paneler i 45 grader (Norrköping) i Azimut -40 (viss skuggning) och 4,2kW paneler i 45 grader i Azimut 130.
    Har räknat ut, via nätet, vad installationen ungefär ska ge.
    Dock saknar jag en enkel graf (typ Bengt Stridh) fast som visar även från norr och 90grader åt båda håll.
    Finns det?

    Har en stark fundering på att flytta 5 paneler till altantaket i rakt söderläge och lutning 25 grader. Det ökar produktionen med runt 2000kWh. Vilket inte känns alldeles dumt. Vad tycker ni?

    #14399
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I inlägget Hur påverkar lutning och väderstreck produktionen av solel? från 2013, med en äldre version av PVGIS finns beräkningar från väster-öster. Tog inte med mot norr eftersom det inte var aktuellt på den tiden. Det är väl fortfarande ingen lysande idé med solceller mot norr, beror till en del på taklutningen också. Kanske gör en uppdaterad tabell som julpyssel…

    Antar att du menar att flyttade 5 paneler till söderläge skulle ge runt 2000 kWh, inte ökad produktion med tanke på att du får dra hur mycket de producerar där de sitter nu?

    #14400
    Backe
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Ja så menade jag.
    Jag har gjort en ny beräkning.
    Om jag flyttar 5 paneler till altantaket så skulle det ge en ökad produktion på 800kWh/år och om jag (i förlängningen) flyttar 5 till så skulle det ge 1600kWh mer och petar runt de två kvarvarande till östsidan så ökar produktionen med totalt 1900kWh.
    Idag ligger östsidan på en sträng och västsidan på en.
    Panelerna är av någon specialare som har optimerare inbyggt (säljaren sa att dessa hanterar delvis skuggat mycket bättre).
    Skulle man då kunna ligga kvar med panelerna som flyttas till söderläge på samma sträng som västläge eller blir det trassel?

    #14402
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om du har optimerare på varje panel kan de sitta kvar på samma sträng om du skulle flytta dina paneler.
    Att fundera på vid en modulflytt är hur det blir med egenanvändning och överskott av el. I söderläge kommer du att få en högre produktion. Men hur blir det med egenanvändning och överskott?
    En gissning är att i stort sett all den ökade produktionen blir ett överskott som kommer att matas in till nätet. Skulle möjligen kunna bli så att även egenanvändningen minskar i mängd om det är så att du har låg elanvändning mitt på dagen, när de södervända modulerna producerar som mest.
    Något att räkna på, :-).

    #14408
    Backe
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Det kommer bli så att den största delen blir överskott.
    Dock har jag kopplat om varmvattenberedaren så den laddar mitt på dagen när jag har mest överskott.
    Även värmepumpen har jag provat att lägga så den bara går när solen lyser men det var större komfortförsämring än nätnytta.
    Sedan har jag beställt en laddhybrid som jag ska försöka ladda så mycket på egenproducerat som möjligt.
    Men som ersättningen för elen ser ut idag så får jag mer betalt för elen än vad jag betalar för min förbrukning men det lär ju vara övergående…

    #14470
    Johan_Bagge
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Om det går att välja så är österläge lite bättre än västerläge (morgon/förmiddagssol kontra eftermiddags/kvällssol) enligt min erfarenhet eftersom molnen bildas och skuggar en bit fram på dagen en vanlig sommardag.

    Och vinsten är inte försumbar, det ser man lätt på dagsdiagrammen. Förmiddag: Perfekt höstack EFtermiddag: Hackigt som en hajmun

    #14508
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Gjorde en snabb beräkning med PVGIS och solstrålningsdatabas ERA5 för Västerås och med vår taklutning på 27 grader. Med montering i öster blev det drygt 4% högre solelproduktion under ett år än med montering i väster. Skillnaden kan variera en del beroende på var man bor i landet och vilken taklutning man har. Med 45 graders taklutning blev öster knappt 6% bättre än väster på årsbasis. I Malmö blev det 1,4% mer på årsbasis i öster jämfört med väster vid 27 graders taklutning. Man får också ha i minnet att detta är beräkningar, så det finns en viss osäkerhet.

    Vertikal montering (typ vägg) i söderläge i Västerås gav bara 0,7% lägre årsproduktion än öster med 27 graders lutning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.