Timeffekt

Hem Forum solceller Tekniker Timeffekt

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11995
    Solfarmare
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Någon som vet hur jag kan ta reda på hur mycket min anläggning kan producera maximalt under en timme om förutsättningarna är optimala? Min anläggning är 10 kW. Lutning är 30 grader o riktning i stort sett rakt sydlig

    #11996
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om din fundering är varför du inte får 10 kW från växelriktaren kan detta gamla inlägg kanske vara till hjälp: “Varför ger solcellsmoduler inte märkeffekten“.

    Som direkt svar på din fråga kan anläggningen inte leverera mer än växelriktarens maximala effekt.

    #12010
    Solfarmare
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för svaret och länken. Det var svar på en del av mina frågor. Dock är jag fortfarande intresserad av att veta hur jag kan räkna ut hur mycket min anläggning kan producera maximalt vid optimala förhållande under EN TIMME
    Någon som vet?

    #12011
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är tämligen komplicerat att göra en sådan beräkning. Är det av någon speciell orsak du undrar?

    #12041
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Gissningsvis så runt 9kWh under en timme för din 10kwp anläggning. Kolla ex på http://www.pvoutput.org och se vad en liknande anläggning i Sverige producerar i realtid och historiskt!maxproduktionen inträffar vanligen en solig blåsig och kall dag i maj/juni för din anläggning.

    #12043
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Bra idé av TM att titta på verkligheten!

    Vi har södervänt tak med 27 graders lutning och bor i Västerås. Med 4,794 kW installerat har vår bästa timme hittills under 2017 gett 4,25 kWh den 12 maj, vilket gör 0,89 kWh/kW. Oftast blir det dock mindre än 4 kWh (0,83 kWh/kW) per timme vid soligt väder.

    Framgår inte av frågan vilken maxeffekt växelriktaren har. Vanligen har växelriktaren en lägre effekt än den installerade moduleffekten. Maxeffekten hos växelriktaren kan vara en begränsning om den är snålt dimensionerad.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.