Takpanne integrerade lösningar

Hem Forum solceller Tekniker Takpanne integrerade lösningar

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13530
    marca75
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Jag funderar på att ersätta mitt taktegel med solcells-integrerade pannor. För oss är det estetiska mkt viktigt.
    Jag hittar ett par olika på marknaden, tex St Eriks, Soltech men också Obos (antagligen Hantile).
    Är det ngn som har erfarenhet av dessa och Bengt vet du ngt om dessa produkters verkningsgrad och hållbarhet?
    OBOS har installerat i Sollentuna, men jag hittar inget resultat från elproduktionen där. Är det ngt som du känner till?
    //M

    #13534
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    OBOS webbsida står att deras solcellspannor ger ”ett effektuttag på upp till 120 kWh per kvadratmeter”. Det kan tyckas besvärande att man inte kan skilja på effekt och energi när man är i en energibransch. Står inte under vilka förhållanden 120 kWh/m2 gäller, så oklart hur man ska tolka ”upp till”. De har tunnfilmssolceller från Hanergy, så det är CIGS- teknologi.

    Soltech ShingEl som har CdTe tunnfilmssolceller uppges ge ca 100 W/m2. Om vi antar att det gäller vid så kallade ”standard test conditions” där man använder 1 000 W/m2 i strålning innebär det ca 10% modulverkningsgrad.

    För St Eriks solcellspannor hittar jag ingen specifikation, bara att de har en effekt på 9 W styck.

    Teslas har också en takpanna, ”Solar roof”. Går att göra en reservation på Teslas svenska hemsida men det står skrivet i stjärnorna om och när man kan få en leverans.

    Dessa byggnadsintegrerade lösningar är tämligen nya på marknaden så någon erfarenhet av lång tid i drift finns väl inte än helt enkelt. De ger snyggare installationer så de har framtiden för sig. Vad som legat byggnadsintegrerade lösningar i fatet har varit priset. Det vore intressant att se en jämförelse av totalpriser inklusive installation för de olika lösningarna i jämförelse med en vanlig standardinstallation.

    Man kan jämföra prestanda med vanliga moduler baserade på kiselsolceller som i bra lägen i Mälardalen ger 900-1 000 kWh/kW per år. Med en modulverkningsgrad på 17-18% gör det 5,5-6 m2/kW och 150-170 kWh/m2 per år. Vanliga standardsolceller ger alltså betydligt mer solel per m2. Men om man å andra sidan ska fylla hela sitt tak med solceller kommer man säkert att få ett stort överskott av solel, som på sikt kommer att ha ett lägre värde än egenanvänd solel, vilket gör att man skulle kunna nöja sig med solceller som har lägre verkningsgrad för att minska överskottet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.