Större anläggning än behovet

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Större anläggning än behovet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13047
    Robert Nyberg
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Är jag har en årsförbrukning på 9000kWh/år. Jag har ett tak som kan producera 18000kWh/år. Är det lönsamt att sätta upp en större anläggning än mitt behov?

    Mvh, Robert

    #13048
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I projektet “Investeringskalkyl för solceller” tog vi fram Excelblad för beräkning av produktionskostnad och lönsamhet. Testa att göra en beräkning med hjälp av denna mall.

    En svårighet är att bedöma värdet för den producerade elen under anläggningens livslängd. Med så stor anläggning kanske 85% blir överskott som matas in till nätet om det är ett småhus. Så länge skattereduktionen för överskottsel (60 öre/kWh) finns fungerar det ekonomiskt, men när den tas bort eller minskas kommer värdet av överskottselen att bli mycket lägre och med så stort överskott skulle ekonomin bli betydligt sämre, se exempel i inlägget “Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915“. Skattereduktionen är inte tidsbestämd så ingen vet hur länge den kommer att finnas kvar, vilken ger en ekonomisk osäkerhet för de som har ett stort överskott, som exempelvis småhusägare.

    En kostnad som kan tillkomma när man är nettoproducent per kalenderår, som i detta fall, är att nätbolaget har rätt att ta ut en avgift för det årliga inmatningsabonnemanget man behöver för att kunna sälja överskottselen. Vissa bolag kanske inte tar ut någon avgift, hos andra kan det vara tusenlappar per år och det skulle då ge en sämre ekonomi. Det finns ca 170 nätbolag i Sverige, så det går inte att säga något generellt om denna avgift. Kolla med ditt nätbolag hur stor avgiften för inmatningsabonnemang är och lägg in denna kostnad i Excelmallen.

    Det finns ett förslag att man ska ändra nuvarande skrivning i ellagen så att man tar bort kravet att man måste vara nettokonsument för att slippa betala för inmatningsabonnemanget, om man har max 63A säkring. Det skulle vara positivt, eftersom man då bättre kan utnyttja lämpliga takytor för solelproduktion när man slipper tänka på om man blir nettoproducent eller inte.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.