Solel och vätgasproduktion

Hem Forum solceller Forskning Solel och vätgasproduktion

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14047
    Lennart_Lindh
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt och ni andra,

    Ett problem med Sveriges årstider är avsaknad av sol på vintern.
    Eftersom du är så noggrann Bengt, har du även haft tid att titta på solenergi lagring med vätgas? Andra forskningar runt detta?
    Jag följer även en doer: https://nilssonenergy.com/portfolio-item/demo-site/
    Jag förstår att det finns förluster, men är det idag ekonomiskt försvarbart eller måste priserna gå ner? Många frågor.
    Jag förväntar mig inga svar, men chansar, man vet aldrig. 😉

    /Lennart Lindh
    PS; Jag ska bygga en solcellsanläggning till.

    #14121
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är intressant frågeställning. Var med i ett projekt i GlashusEtt Hammarby Sjöstad 2001-2006 där vi testade solceller, elektrolysör för vätgasframställning, vätgaslaring (trycksatt och metallhydrid) och bränslecell för användning av vätgas. Var även med i ett projekt NCC hade 2003 som hette Concept House. Man hade tanken att bygga en konferensanläggning självförsörjande på energi. Där dimensionerade vi ett energisystem med solceller, vindkraft, batterilager, trycksatt vätgaslager för säsongslagring och bränslecell. De tyckte dock att det blev för dyrt, så det blev inget då. Sedan dess har priserna sjunkit drastiskt på flera av komponenterna så idéerna är aktuella igen.

    En hake med vätgassystem är den låga elverkningsgraden. Storskalig elektrolys ca 70-80% verkningsgrad, kompression av vätgas till högt tryck (ca 80-95%, beror på tryck), bränslecell ca 50-60% verkningsgrad i genomsnitt (beror på uttagen effekt). Verkningsgraden från el till el blir därmed i bästa fall ca 30-40%. Elen från en bränslecell blir därmed ca 2,5-3 gånger dyrare än den sol- eller vindel man utgår från, bara på grund av den låga elverkningsgraden. Räknar man dessutom med kostnader för investering och underhåll för elektrolysör, vätgaslager och bränsleceller blir skillnaden än större. För att få någon ekonomi i det hela måste man ta tillvara en stor del av de ca 60-70% som blir värme i processerna. Tester och forskning pågår….

    #14125
    Lennart_Lindh
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag lyssnade på ett föredrag på nätet från Nilsson och han fick ut 70% energi (el + värme) från inmatad el och det bygger på att han använder bara vätgaslagret för vintern när han behöver värme och el. Det stämmer bra med dina siffror, jag såg att el till el utnyttjandet var mellan 28-45% (0,7*0,8*0,5 – 0,8*0,95*0,6). Jag tror att Nilsson sa att han fick ca 35% utbyte från solel till el och 35% värme från sista steget, alltså 70% utbyte från solel till vinter el + värme.
    Med dessa siffror så visar det på att vätgaslagring för vintern är OK (nu tittar jag inte på kapitalkostnaden).
    Hans-Olof Nilsson menar att för en villa så är inte kapitalkostnaden motiverad, men däremot menar han för flerfamiljsbostäder blir kapitalkostnaden ok och det är ett projekt i Göteborg som kan bli intressant.

    Däremot verkar vätgas till el i bilar vara dåligt utnyttjande jämfört med batterier.
    Det finns en vätgasmack som omformar solel till vätgas som visst fungerar, men kanske detta inte är ekonomiskt försvarbart. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-forsta-sjalvforsorjande-vatgasmack

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.