Solel Gymnasiearbete

Hem Forum solceller Övrigt Solel Gymnasiearbete

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9940
    Axel L
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Jag läser sista året på naturvetenskapsprogrammet på Sjölins Gymnasie i Göteborg. Jag håller just nu på att skriva mitt gymnasiearbete och har valt att skriva om solel och dess förmågor att utvecklas och förbättra världen. Jag har kikat runt lite på den här bloggen och har hittat fantastisk information som jag har tagit del av men sista spiken i kistan på arbetet är att jag ska ta del av proffesionella åsikter inom solel. Jag har fått grym feedback ifrån några professorer runt om i landet och en anställd på göteborgs energi. Det hade varit jätte härligt om även du, Bengt, kunde svara på dessa frågor då näst intill alla jag har pratat med har kallat dig “Kungen av solenergi” i Sverige.

    1.Kan vi försörja oss enbart på solenergi? praktiskt och teoretiskt (räcker sveriges soltimmar etc)

    2.Hur tror du framtiden för solenergi ser ut?

    3. Hur ser konkurrensen ut för tillfället inom elproduktionen mellan solel & fossila bränslen & andra hållbara energilösningar ?

    4.Hur tror du solenergi kommer integreras i framtiden?

    5.Vart kommer solel först dominera i världen?

    #9981
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Kul att du intresserar dig för solenergi. Här några korta reflektioner.

    1. Vi har visserligen väldigt mycket solenergi som strålar in mot Sveriges yta, men eftersom vi har en vinter med lite solinstrålning är det inte praktiskt och ekonomiskt möjligt att tro att vi skulle klara Sveriges elanvändning enbart med solenergi. I Sverige svarar mars-oktober för 93-98% av solinstrålningen under året vid de mätstationer SMHI har på olika platser i landet.

    2. Vi är bara i början av solenergins era. 2014 svarade solel för 1% av världens elproduktion. Nästan hälften av världens solceller har installerats under 2012-2014, vilket visar att tillväxten är mycket stark för solceller.
    Vi får inte glömma solvärme, men jag har ingen lättillgänglig statistik för solvärme.

    3. Ser man enbart till produktionskostnaden per kWh är fossila bränslen fortfarande billigare att producera. Men de fossila bränslena har externa kostnader i form av påverkan på miljö och människors hälsa som man egentligen borde ta med. Kostnadsutveckling för el från sol och vind är snabbare än från fossila bränslen så inom ett antal år kommer de att bli billigare att producera än de fossila bränslena.
    Man får också tänka på att de fossila bränslena är en ändlig resurs, medan tillgången på solenergi i praktiken är obegränsad och som kommer att finnas kvar så länge det finns liv på jorden. Det är därför nödvändigt att vi på sikt går över till enbart förnyelsebara energikällor. Och varför vänta till i morgon med något som vi kan påbörja idag?

    4. I framtiden kommer det att vara självklart när man bygger nya hus att man även integrerar solenergi i form av solceller och/eller solfångare redan från början, även i Sverige. En fördel med att sätta solceller på byggnader är att man inte exploaterar någon ny mark och att elen används där den produceras vilket gör att man inte får några överföringsförluster i elnätet.
    Jag brukar ta som exempel att vi har 400 km2 tak- och fasadytor som tar emot minst 70% av maximal solinstrålning under året. Om vi skulle sätta solceller på 25% av den ytan (inte realistiskt att använda 100% av ytorna) skulle vi kunna producera 10-15 TWh/år och det skulle motsvara ca 10% av Sveriges slutliga elanvändning.

    5. I områden med hög solinstrålning och höga elpriser samt, minst lika viktigt, där man har en energipolitik som stödjer användningen av solenergi.
    Chile är idag det mest lönsamma landet för stora solcellsanläggningar på mark. Där är produktionskostnaden för solel konkurrenskraftig med annan elproduktion även utan stöd. Läs mer i Photovoltaic Grid Parity Monitor. I rapporterna finns figurer som visar var man nått ”grid parity” för olika storlekar på solcellssystem.
    Kina, Japan och USA har under 2013 och 2014 varit de länder i världen som installerat mest solceller. Totalt är Tyskland fortfarande i topp tack vare att man tidigt införde ett kraftfullt stödsystem för solcellsinstallationer, men Kina kommer att gå om Tyskland inom något år.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.