solcellsdrivna fyrar & farledsmärken

Hem Forum solceller Tekniker solcellsdrivna fyrar & farledsmärken

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13597
    Fyren
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Måste försöka få lite vettiga synpunkter.
    Där jag bor så finns ett farledsmärke som är belyst. Förmodligen med en 50W LED lampor. Man måste nu lägga ny elkabel, ca 350m, på land och i vatten. Mycket kostsamt! Jag föreslår att man ska använda solcell, batteri och LED. Får till svar:

    Jag har forskat lite i din fråga och fått förklarat för mig av experterna att det finns flera anledningar till att vi inte väljer solpanel. En anledning är att det är för hög effektförbrukning (trots att det redan sitter en ledlampa på objektet). Man skulle behöva ett ganska stort batteri för att kunna driva lampan vilket skulle bli både opraktiskt och dyrt. En annan anledning är avsaknaden av sol på den aktuella platsen. Det enda alternativet vi har är att beställa ett abonnemang till objektet, vilket vi har gjort.

    Jag blev lite chockad av svaret då jag vet att det finns STORA fyrar som drivs med sol o LED. Vad behövs för att driva en 50W LED under natten på den mörka årstiden? Storlek solcell, batteri, elektronik? Någon kostnadsnivå?
    Vem kontakta?

    50W i 10tim = 500Wh & vid 24V system så får vi 2,1A vilket ger 21Ah (10tim) vilket inte är mycket enligt mig.

    Lite bråttom om jag ska kunna spara 1 000 000kr åt samhället!

    Hälsningar,
    Fyren

    #13598
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant spörsmål. Fyrar var en av de första tillämpningar för solceller i Sverige i slutet 1970-talet. När vi åker skridskor på Mälaren åker vi förbi flera sådana fyrar. Oftast är det bara en enda solcellsmodul. Vet dock ingenting om batteristorlek och vilken effekt fyrarna har.

    Förstår inte “avsaknad av sol på den aktuella platsen”.

    Vi räknar lite på ditt fall. Fattar det som att det är 50 W kontinuerligt när det är skumt eller mörkt. Låt säga 5 000 h per år. Det gör att 250 kWh behövs per år. Anta montering vertikalt för att slippa snö och ett lågt utbyte på 700 kWh/kW (om platsen har mycket skuggning kan värdet bli lägre). Det ger en nödvändig installerad effekt på 357 W. Om det är blybatterier är verkningsgraden i storleksordningen 80%, då får vi att det behövs 446 W solceller. När det gäller energin under ett år borde man alltså klara det med några solcellsmoduler.

    Däremot kommer det att behövas rätt duktigt med batterier för att klara vintern eftersom det är lite sol vintertid. Då behöver man räkna på solelproduktionen. För att kunna göra det måste man veta plats, om det går att sätta modulerna rakt mot söder och hur det är med eventuell skuggning. Dessutom behövs någon slags byggnad för batterierna och en sjökabel till märket etc.

    Man skulle med andra ord behöva någon solcellskunnig som håller på med system som inte är nätanslutna som tittade på frågan lite mer i detalj.

    #13697
    Allan
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Refererande fyrar och ledbelysning.

    Detta är mer att beakta i detta fall.
    En ej oviktig sak är verkningsgraden i led emittern där det finns stora skillnader och även optik systemets verknings grad. Jag har designat snåla led lampor för gatubelysning och här kan man lätt strula till allt och få en hög elförbrukning. I detta exempel är det sagt 50W men design parametern är mer hur många lumen som ledden ger och hur den sedan kan projiceras ut genom rätt vinklar via ett linssystem. Sektorerna måste stämma bra med sjökortet och farleden. Det måste vara en viss ljusstyrka i sektorerna med tämligen hygglig jämnhet.
    Det finns röda och gröna leddar så dessa färger kan alstras direkt utan att filtrera vitt ljus. Vitt ljus genereras med en vitt led. I alla fallen skall man ha så mycket fotoner med så lite watt som möjligt.
    50W är rejält mycket ljus med en bra design så ofta kan detta nog krympas avsevärt. De några år gamla leddar som sannolikt använts har ca 100-110 Lumen/W i effektivitet medan nya laddar med diverse trick kan ge väl över 200 Lumen/W. Förmodligen kan effektbehovet halveras på bara med en bättre led och med en vettig och smart design.
    Linserna kan säkert optimeras mera noga så ljuset kommer ut på rätt plats. Idag finns det så kallade kinoformer ( variant av Fresnel linser) som kan klara detta mycket bra och ge en viss extra hjälp.
    Sedan den viktiga frågan varför inte en hybridinstallation? Solpaneler är givna men en mindre vindsnurra kan ge ett bra bidrag i el till en vettig kostnad. Idag sitter skovel vindsnurror på bojar i Nordsjön och de håller och fungerar.
    Lägger man ihop detta blir allt mycket enklare.
    Sedan detta med sjöfartsverket som är en av de svåraste myndigheterna att arbeta med. De kan vara det största problemet med en överdriven byråkrati.
    Är någon intresserad kan jag dela papper om detta.

    Med vänlig hälsning. Allan Jansson

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.