Solceller som inte levererar enl offert

Hem Forum solceller Övrigt Solceller som inte levererar enl offert

Etiketter: 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12703
    Daniel11
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hejsan

    Jag har köpt en anläggning som enl offert skall lev, 10200kw har betalt 135000 innan bidrag.
    Nu har anläggningen vart igång ett år, och ”bara” levererat 5573kw det är 54% av vad dom lovat.

    Är det nån som vet vad som gäller?
    Vad säger konsumentlagar?
    Vad har jag för möjligheter att häva/återfå pengar osv?
    Kom gärna med tips hur jag skall driva detta vidare.
    Mvh Daniel

    #12704
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du bör först vända dig till din leverantör, så får de göra en felsökning. Det bör vara något komponentfel (växelriktare) eller installationsfel (felkoppling) och då går det på garantin. Vad står det i din offert om garantier?

    Antaget att det är så att din anläggning är oskuggad några timmar mitt på dagen. Om man exempelvis skulle ha ett träd eller en flaggstång som ger en skugga tvärs över anläggningen mitt på dagen skulle det kunna minska produktionen rejält.

    Hur stor installerad effekt (summan av modulernas effekt) har din anläggning?

    Detta exempel illustrerar att även om en solcellsanläggning oftast är underhållsfri så behövs en regelbunden tillsyn för att se att den producerar normalt.

    #12705
    Daniel11
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej Bengt

    Har inget som skuggar mitt på dagen,
    Har lite skugga på morgonen från grannens träd, men det visste man när offerten lämnades.
    Anläggningen består av 36st 265w paneler alltså 9,54kw

    Jag får kolla med dom, men rädd för att jag fått en drömoffert

    #12706
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    10 200 kWh per år/9,54 kW = 1 069 kWh/kW per år i genomsnitt. Det är högt, högre än vad de allra flesta småhusägare kan räkna med, men definitivt inte omöjligt om du bor på en plats med hög årlig solstrålning, exempelvis Gotland.

    Däremot är 5 573/9,54 = 584 kWh/kW,år som du fått första året orimligt lågt. Det tyder på att något är fel i din anläggning, som din leverantör säkert kan åtgärda. Jag skulle inte vara alltför orolig…

    PS. 135 000 kr/9,54 kW = 14 150 kr/kW innan bidrag för ett år sedan är för övrigt ett riktigt lågt pris.

    #12707
    Daniel11
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Mitt tak ligger på 1150 kwh/kW enligt solkartan, på västkusten nära havet, lite mer sol då. https://www.goteborgenergi.se/Privat/Solenergi/Solkartan

    Dock lite dålig vinkel på taket, men det såg dom innan dom lämnade offerten.

    Ja låter som det är nått som är fel på anläggningen.
    Tack för dina bra svar, jag återkommer när jag fått nån lösning på det

    #12708
    Daniel11
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Såg att inte adressen fungerade i länken, men den är
    Trimvägen 9 Torslanda

    #12709
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Notera att solkartan visar solinstrålning mot taket, som mäts i kWh/m2 per år. Energiutbytet kWh/kW beräknas inte av Göteborg Energis solkarta vad jag kan se.

    Göteborg Energi skriver “Varje kW (1000 W) ger 950 kWh energi per år. Vid perfekta förhållanden i kustbandet +10%, i inlandet med väderstreck i sämre riktning -10 %.” Det verkar rimligt.

    Ska bli intressant att se vad din leverantör kommer fram till. Det låter som en garantifråga och att du därmed inte ska behöva betala något för att få felet åtgärdat.

    #12714
    HenkeLi
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!

    Har liknade funderingar då min 6.6kw kommer landa på cirka 4000 kWh vilket i mina ögon är lite lågt då offerten räknade runt 6000kWh. Vad kan man räkna med om man bor i mellersta Sverige?

    /Henke

    #12715
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    ca 4000 kWh/6,6 kW = ca 606 kWh/kW. Det är definitivt lågt. Skuggas taket av någonting? Vilken är lutningen och väderstreck?

    6000 kWh/6,6 kW = 910 kWh/kW bör vara fullt rimligt om taket är oskuggat och väderstreck är mellan sydväst och sydost.

    #12723
    DeLjung
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej,

    Prövar i denna tråd. Familjen har fått en anläggning om 7kw monterad. Oskuggad i söderläge i södra Sverige, taklutning 32 grader. Hur mycket borde denna anläggning producera?

    #12724
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Södra Sverige är rätt stort, så det beror på plats, men i grova slängar 950-1050 kWh/kW under ett år med normal solstrålning om man har helt oskuggat söderläge. De flesta småhus har inte bästa lutning och väderstreck för högsta årsproduktion och delskuggning under morgon eller kväll är inte ovanligt, vilket gör att solelproduktionen blir lägre. Solstrålningen kan varierar med upp till ±10% mellan olika år om man tittar under en lång följd av år, så man kommer att få en viss variation mellan olika år.

    2017 var inget toppår, se inlägget Solstrålningen 2017 lägre än normalt under 2000-talet.

    Vilken var din solelproduktion under 2017?

    #12725
    DeLjung
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Sydöstra Sverige, Kalmar. Helt oskuggat med söderläge och systemet sattes upp i september 2017.

    #12727
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Mycket bra läge, längs kusterna är det högre solstrålning än i inlandet, men viktigast att taket är helt oskuggat. Kan spränga 1000 kWh/kW-vallen, om inte varje år så i alla fall år med minst normal solstrålning.

    #13621
    ErikA
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hejsan!
    I oktober 2018 installerade jag 10kW på mitt tak, (skulle vara 10.20 kW för att vara exakt, men växelriktaren är på 10)
    Idag 13e april har vi haft strålande sol några dagar samt runt 2-3 grader varmt.
    Lutning på taket vet jag inte, men det är en “normalvilla”.
    Anläggning är i söder och mitt på dagen är det ingen skuggning.
    Min fundering är att, anläggningn “endast” kommer upp i cirka 7.5 kW som max mitt på dagen.
    Jag bor i Häslingland nära kusten.
    Är detta något jag bör vara “orolig” för, eller kan det vara så att lutningen på taket spelar så pass stor roll att min anläggning passar bättre in senare på året?
    Känns ändå som ganska stor skillnad från 7.5 till 10.

    #13622
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I sig en intressant rubrik till denna tråd. Den fråga man ställer sig är vilka garantier ger egentligen installatörer när det gäller solelproduktionen (kWh per år)?

    Nyligen var det uppe ett exempel i forumet när en solcellsköpare utanför Kramfors uppenbart fått glädjekalkyler när det gäller årlig solelproduktion i vissa offerter. Vad händer om anläggningen inte levererar enligt offerten? Troligen ingenting om det inte är något uppenbart fel på anläggningen är min gissning, eftersom installatörerna inte brukar garantera en viss årlig elproduktion. Rätta mig om jag har fel…

    Att en solcellsanläggning ger lägre effekt efter växelriktaren (AC) än den installerade märkeffekten (DC) för modulerna är helt normalt. Hur mycket lägre det blir ett visst datum beror på taklutning, i vilket väderstreck anläggningen är monterad, dag på året (styr solhöjden, som påverkar solstrålningens infallsvinkel, som påverkar verkningsgraden) och vilken lufttemperaturen är, som påverkar celltemperaturen, som i sin tur påverkar effekten. Effekten sjunker med ca 0,4%/°C vid ökande solcelltemperatur.

    Idag toppade vi på 4,56 kW med 4,794 kW installerat i rakt söderläge med 27 graders taklutning, det vill säga 95% av märkeffekten. Skulle kunna skriva ett inlägg om vad vi har haft för högsta effekt någonsin.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.