Skyddsjordning av solcellsanläggning

Hem Forum solceller Tyck till om bloggen Skyddsjordning av solcellsanläggning

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14196
    Birger
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt!

    Jag har solpaneler på taket och nyligen fick jag upp en remsa paneler (7 st) på den utstickande delen av garagetaket också. När man läser installationsanvisningar rekommenderas att anläggningen skyddsjordas. På andra ställen läser man att solpaneler är FI-märkta och behöver absolut inte skyddsjordas. Det verkar finnas många åsikter kring detta.

    Ur funktionssynpunkt spelar detta förståss ingen roll.

    Vad jag tänker på att det kan vara bra att jorda ur åsksynpunkt. Om åskan slår ner i närheten så tror jag att en skyddsjordad solcellsanläggning klarar sig bättre än om den inte har någon skyddsjord alls. I mitt fall är de flesta växelriktarna transformatorlösa så DC-slingorna är inte flytande jämfört med AC-sidan.

    Själv har jag även installerat ABB överspänningsskydd OVRPV 40-600 P. Jag har en 16 mm2 jordkabel som går från dessa (en till varje DC-slinga) till källarens inkommande vattenledning i koppar. Funderar också på att dra en kraftigare kabel från jordpunkten. Denna jordpunkt använder jag för att jorda växelriktare, solpaneler, metallkonstruktioner, och för inkommande DC mellan panelerna och växelriktarna. https://library.e.abb.com/public/440381d87e484e8d8ee8c478e57142bc/2CTC432078D0201_OVR%20PV%2040-600%20P.pdf

    En kompis som nyligen låtit sätta upp solpaneler fick sin loggningsfunktion på växelriktaren utslagen vid åsknedslag i närheten.

    Det vore intressant om detta ämne kan ventileras från lite olika vinklar. För- och nackdelar mm.

    mvh Peter

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.