Skatt på solel

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9872
    AEr
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Har sett att det finns ett förslag att större solcellsanläggningar skall betala skatt för sin produktion runt 30 öre. Vindkraft behåller sin skattebefrielse för egenproduktion. Är detta ett första förslag som skall beskatta alla solcellsanläggningar så småningom.

    Förstår inte hur regeringen tänker eller det är andra krafter som styr.

    Anders

    #9909
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Förslaget berör solcellsanläggningar som är större än 144 kW, så det berör inte småhusägare. Se inlägget Nytt förslag om energiskatt motverkar solel.

    #11015
    Christian-Holzer
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej,

    håller på med inkomstdeklarationen för inkomståret 2015. Två intressanta detaljer:

    1) Inkomst elcertifikat ska anges under 7.3 (uthyrning privatbostad)! Detta besked fick jag i telefonsamtal med sv. Vanliga fribeloppet 40tsek gäller, så det är ingen fara egentligen 🙂

    2) Skattereduktion 60öre/kWh får jag bara delvis. Förklaring: skattereduktionen räknas som avdrag och de görs i ordning: allmän pensionsavgift, jobbskatteavdrag, RUT/ROT, sen egen el – om min inkomst är för liten får jag inte hela beloppet, de andra avdragen har redan “förbrukat” reduktionen.

    Punkt 2 är intressant eftersom alla säger att man per automatik får 60 öre per kWh från staten – det stämmer alltså inte.

    vh

    christian

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.