Rimlig systemverkningsgrad för solcellsinstallationen

Hem Forum solceller Tekniker Rimlig systemverkningsgrad för solcellsinstallationen

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11084
    Pontuss
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag har tillgång till ett simuleringsprogram IDA ICE där jag har möjlighet att sätta solceller på ett tak för att sedan få ut data for elproduktionen från solcellerna timme för timme om jag så vill.

    I programmet ska jag då först ange en systemverkningsgrad, vad är det? Vad är ett rimligt antagande på systemverkningsgraden?

    Som Default är 0,1 (10 %) angivet, läste någonstans på din blogg att den vanligen är 13 % och källan till det var Uppsala kommun om jag minns rätt.

    Det finns inte mycket mer information givet i IDA ICE angående systemverkningsgraden, det vill säga vad den syftar till, vilka komponenter som ingår och så vidare.

    Ytterligare indata som jag anger till programmet är exakta koordinater för solcellernas placering, riktning (i mitt fall rakt mot söder) och vilken vinkel de har mot horisontalplanet (23 ° i mitt fall). Dessutom anger jag storlek på systemet (12 m^2).

    Låt oss anta att den nyttiga energin är den energi som kan gå till min TV, alltså den el som kommer ut ur vägguttaget alternativt den el som säljs. Är 10 % ett rimligt antagande eller är 13 % bättre?

    #11122
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Inlägget “Vad är soltimmar, drifttimmar och fullasttimmar?” kan kanske ge viss vägledning.

    Om en solcellsanläggningen producerar 1 000 kWh/kW blir kapacitetsfaktorn (utnyttjandegraden) 1000/(1*8760) = 11,4%. En tumregel är att solceller producerar 800 – 1 100 kWh/kW per år i Sverige under ett år med normal solinstrålning. Kapacitetsfaktorn blir då 9,1-12,6%.

    En faktor att ta hänsyn till i simuleringen kan vara hur stor del av solelen som blir egenanvänd i byggnaden och hur stor andel som blir överskott som matas in till nätet. Andelen egenanvändning kan variera väldigt mycket beroende på storlek på solcellsanläggningen och typ av byggnad.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.