Realisationsvinstskatt på elcertifikat?

Hem Forum solceller Elcertifikat och ursprungsgarantier Realisationsvinstskatt på elcertifikat?

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10893
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Jag gick in på skatteverket och kollade deklarationen i dag. Blev förvånad då jag anmodades fylla i blankett K4. Där var mina intäkter för elcertifikat förtryckta och jag skulle fylla i “Omkostnadsbelopp” som om det vore en värdepappersförsäljning. Jag står som ett frågetecken.

    Något spår av moms in eller ut såg jag inget av men producerade kilowattimmar såg riktigt ut.

    #10926
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det blir ingen skatt på intäkten från elcertifikat om du bara haft denna intäkt från bostaden. Om man har en privat bostad och ingen näringsverksamhet, då ska inkomsten från elcertifikatet tas upp som kapitalinkomst. MEN, man får göra ett schablonavdrag på upp till 40 000 kr enligt Inkomstskattelagen 42 kap. §30. Se inlägget Ingen inkomstskatt på elcertifikat! från 2013.

    #10928
    Mats
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej fick detta svar från skatteverket
    Om elcertifikaten du har sålt är för att du har en solcellsanläggning på din privatbostad, så ses det som en produkt av privatbostaden och täcks in i det schablonavdrag på 40 000 kr du får göra på samma sätt som om du skulle ha hyrt ut din bostad eller del av din bostad. Det innebär att om du har fått uppmaning att lämna bilaga K4, så ska du ta bort denna och ange som anledning att det är på grund av försäljning av överskottsel från din privatbostad.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.