Prognoser för elpriset

Hem Forum solceller Ekonomi Prognoser för elpriset

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12391
    per
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt

    Först och främst tack för en bra blogg. Jag har en fundering kring framtida prognoser angående elpriset, jag undrar helt enkelt om du (eller någon annan här?) vet vilka källor man kan vända sig till för att hitta eventuella prognoser/simuleringar angående utvecklingen av elpriset? Jag vet att Bixia har en långtidsprognos, tänker mig att det borde finnas flera som grottat ned sig i detta?

    #12438
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är i princip tyvärr omöjligt att förutspå prisutvecklingen för el med någon större precision under så lång tid som livslängden för en solcellsanläggning. Brukar räkna med 30 års ekonomisk livslängd. För att veta värdet av egenanvänd el som ersätter köpt el behöver man inte bara förutsäga spotprisets utveckling. Man måste också förutspå prisutvecklingen för energiskatt, elcertifikatavgift, elöverföring och moms. Om man tänker 30 år tillbaka i tiden fanns inte någon elcertifikatavgift eller moms. Energiskatten var mycket lägre än idag. Bixias och andras prognoser gäller för spotpriset som bara är en mindre del av elpriset, se Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915. Energiskatt, elcertifikatavgift och moms styrs av politiska beslut och de går inte att förutse, då det är många regeringar som kommer att passera under de kommande 30 åren.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.