Påverkan av skuggning samt storleksfördelning

Hem Forum solceller Forskning Påverkan av skuggning samt storleksfördelning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9833
    Sabina Larsson
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej!
    Jag sitter och skriver mitt examensarbete inom solenergi just nu. Men har svårt att hitta vissa data och statistik som jag är intresserad av. Mina frågor är:

    Finns det någon statistik på hur mycket takbaserade system (främst svenska) förlorar i energiproduktion på grund av icke-optimala vinklar och skuggning? Det närmaste verkligheten jag har hittat är en Belgisk utvärdering på taksystemen där. Studien visade på att på grund av att system installerats på tak i lite olika vinklar fick man 6 % mindre energiproduktion än om alla tak hade varit optimala. De uppskattade att 2 % gick förlorat på grund av skuggande träd, skorstenar och liknande, men hade ingen egentlig data på detta. Hade gärna fått mer information om detta!

    Sen undrar jag hur fördelningstatistiken på installerad storlek ser ut i Sverige? Har hittat en del information här: https://bengtsvillablogg.info/2012/10/30/statistik-over-solcells-installationer-i-sverige-1-effekt/, men det hade varit intressant om det fanns statistik på alla svenska anläggingar, även de som inte beviljats investeringsstöd.

    Hälsningar Sabina

    #9923
    Lars I
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej Sabina!
    Du kanske har skrivit klart redan?
    Annars har jag data från fyra anläggningar med olika vinklar och väderstreck.
    På Stadshuset i Sölvesborg har vi en anläggning rakt mot söder i 45 graders lutning som vi kallar för referensanläggningen.
    En anläggning på ett 30-graders tak åt öster och väster gav under april ca 92% av referensen. Ett 30-graders tak mot västsydväst (60 grader avvikelse från söder) gav ca 90% av referenstaket.
    Tidigare på året var skillnaden större.

    Hälsningar Lars

    #9941
    Sabina Larsson
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Lars!
    Tack för ditt svar!
    Det jag söker är mer hur det ser ut i hela Sverige. Alltså hur många tak är optimalt vinklade rakt åt söder och hur många är inte det? Får vi ut 90 procent av vad modulerna kan ge eller 60 procent? Jag har simulerat tak i olika vinklar för att se hur detta påverkar produktionen, men jag hade gärna haft en samlad statistik för alla system i Sverige. Det verkar dock inte finnas någon sådan kartläggning och utvärdering. Inte heller någon heltäckande över systemens storleksfördelning.
    Hälsningar Sabina

    #9971
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Se Elisabet Kjellsons rapport “Potentialstudie för byggnadsintegrerade solceller i Sverige. Rapport 2. Analys av instrålningsnivåer på byggnadsytor“. Jag brukar använda mig av att 400 km2 tak och fasader tar emot minst 70% av optimal solinstrålning. Sätter vi solceller på 25% av dessa ytor skulle vi kunna producera mer än 10 TWh solel per år och det skulle kunna ge ca 10% av Sveriges slutliga elanvändning.

    Det finns ingen officiell statistik över storleksfördelning för Sveriges alla solcellsanläggningar. Man kan göra statistik för dem som beviljats investeringsstöd, då får man en hygglig uppfattning om fördelning, men den täcker inte in de anläggningar som inte fått något investeringsstöd. Energimyndigheten har börjat en statistikinsamling från och med i år som ska baseras på uppgifter från nätägarna, så i slutet av året får vi förhoppningsvis statistik för 2014.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.