Överdimensionera

Hem Forum solceller Tekniker Överdimensionera

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11465
    Malmus
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej,

    Fick för en månad sedan mitt system driftsatt, en SMA SB 3000 tillsammans med 12x solarwatt 265w paneler (15 graders lutning mot söder).
    Baserat på min första månads produktion kan jag dra slutsatsen att jag under ett fåtal timmar under året kommer nå min inverters max output på 3000w. All resterande tid skulle jag alltså tjäna på att överdimensionera mina celler kontra inverter. Detta förutsätter givetvis att man inte överskrider inverterns max DC input.

    Någon på forumet som överdimensionerat och kan dela med sig av sin erfarenhet?

    Hittade följande artikel skriven av SMA:

    7 Reasons Why You Should Oversize Your PV Array

    #11468
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Jag har köpt fler paneler till min befintliga växelriktare och har nu 54% överdimension Har en växelriktare på 3,7kw och 5,7kwp med paneler med låg lutning mot sydöst och sydväst. går miste om ca 150kwh/år med denna kraftiga överdimensionering. vid för hög belastning på växelriktaren så justeras strängarna mppt punk så att växelriktareen ej överbelastas.

    För min del är det således EJ ekonomiskt försvarbart att byta ut min i övrigt väl fungerande växelriktare mot en ny större för 15000 kr för att kunna producera ytterligare 150kwh/år.

    Man får nog anse att ca 10-20% överdimension borde vara praxis i branchen (såvida man inte planerar att bygga ut sin anläggning ytterligare i framtiden)

    #11481
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    SMA:s artikel är bra. Jag skulle vilja lägga till en faktor. Det är degradering av modulernas effekt över tid. Den är kanske inte så stor i svenskt klimat, vi antog värdet 0,3%/år i projektet ”Investeringskalkyl för solceller”, men gör att modulernas effekt sjunker med tiden vilket bidrar till att installera en högre moduleffekt än växelriktarens effekt är helt naturligt.

    Det behöver inte vara en överdimensionering så länge anläggningen alltid ger lägre effekt än växelriktareffekten. Vi hade tidigare 3,36 kW installerat till en 3,0 kW växelriktare och jag upplevde inte det som någon överdimensionering. Om vi hade ökat på moduleffekten ytterligare hade det blivit en överdimensionering, eftersom vi då hade börjat förlora solelproduktion. Som TM är inne på förlorar man dock inte så mycket solelproduktion om man ökar på moduleffekten ytterligare eftersom det är få timmar över året som man har högsta produktion.

    Man kan experimentera i olika simuleringsprogram och se vad som händer med solelproduktionen vid olika dimensionering. Till exempel SMA:s Sunny Design.

    Hittade en annan artikel från USA 2013 om ämnet: “How oversizing yourarray-to-inverter ratio can improve solar-Power system performance“. Där påpekar man att överdimensioneri kan påverka växelriktarens livslängd.

    Solar Edge (juli 2016) rekommenderar högst 35% överdimensionering enligt “Oversizing of SolarEdge Inverters, Technical Note“.

    Fronius tillåtet 50% överdimensionering utan att garantin blir ogiltig för några av deras växelriktare “Oversizing Fronius Symo 10.0-3 and 24.0-3” (oktober 2015).

    Det finns mycket mer att läsa på webben om man söker på “oversizing PV”.

    #11482
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Man skulle känna säga att det är fullt normalt och bör normalt vara att växelriktarens maximala utgående AC-effekt är lägre än modulernas sammanlagda DC-effekt.

    Om man får ett erbjudande för en solcellsinstallation där växelriktarens effekt är högre än modulernas sammanlagda effekt bör man fråga leverantören varför man gjort en sådan dimensionering och om det inte går att välja en växelriktare med lägre effekt eller om det inte går att lägga till någon eller några moduler.

    #11484
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Man borde snarare kall det för “rätt dimensionerat” än överdimensionera så länge det hålls inom rimliga gränser.

    Ett avikande montageläge ex paneler mot öst och väst gör ju att man kan “överdimensionera ytterligre+, då dessa paneler inte kommer att avge riktigt lika hög effekt som en panel riktad mot söder.

    #11678
    Henken
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Min anläggning är en SMA tripower 25000
    Jag har monterat 128st 260W solpaneler
    Får således 33000 kw total toppeffekt, beräknad toppeffekt i jämtland är ca 30000 kw
    Det är rätt få dagar som det toppar i omformaren och utslaget på hela året så jämnar det nog ut sig tror jag.

    https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=fec4ee16-4b4a-49bf-8328-56209a603a24

    /Henrik

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.