Optimizers

Hem Forum solceller Tekniker Optimizers

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12018
    Bertil Rogmark
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Jag undersöker kostnaden för en solcellsanläggning på ett stort tak beläget söder om Malmö med riktning 6,5° i sydväst. Taket är så stort att en anläggning för 63A huvudsäkring är möjlig. Viss mindre skuggning orsakas av bredvid liggande byggnader.
    P.g.a. skuggningen har frågan om optimizers blivit aktuell. Vi talar om cirka 160 paneler och jag undrar vad som är realistiskt.
    Vilka typer av optimering finns på marknaden?
    Kan man med någon noggrannhet beräkna vilka paneler som drabbas av skuggningen och optimera enbart dessa?
    Optimera alla paneler?

    #12040
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Svårt att säga med denna begränsade information. Vad innebär “viss mindre skuggning”? Hur stor andel av ytan där modulerna ska monteras? När på året (året runt eller bara vissa månader)? Vilka tider på dagen?

    Man får ställa det mot att använda flera mindre växelriktare med dubbla MPPT:er, för att på så vis minska inverkan av skuggningen.

    Vad blir den extra kostnaden för optimerare? Hur mycket mer måste anläggningen producera för att det ska löna sig ekonomiskt med optimerare?

    Är det intressant att ha loggning på varje-varannan modul som optimerare ger?

    #12042
    Bertil Rogmark
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej Bengt,
    Tack för ditt svar. Jag har försökt hitta någon metod att beräkna skuggningens storlek men inte hittat något användbart. Det som skrämt mig var uppgiften att en skuggad panel kunde dra ner effekten på hela anläggningen.
    Om jag tolkar ditt svar rätt kan man koppla ihop skuggade paneler och ansluta via en separat växelriktare och på så vis eliminera deras inflytande på resten?
    Blir det samma resultat om man ansluter skuggade paneler i klump via en eller flera optimizers?

    #12044
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I beräkningsprogram kan du lägga in det som skuggar och göra en beräkning med och utan skuggning med olika layouter för att se hur det påverkar solelproduktionen.

    Om skuggningen blir så att en eller flera bypassdioder i modulerna går in och tar en del av eller hela strömmen i en sträng av moduler påverkar skuggningen bara de skuggade modulerna och då gör optimerare ingen större produktionsnytta. Om bypassdioderna inte går in får man en minskning av strömmen i hela strängen. Eftersom modulerna är seriekopplade måste lika stor ström gå genom alla moduler i strängen. Det blir då den modul som ger minst ström som begränsar strömmen i strängen, OM bypassdioderna inte går in. Det är i dessa fall som optimerare på modulerna skulle kunna göra nytta.

    Om du exempelvis väljer fyra växelriktare med ca 10 kW effekt vardera i ditt fall (antaget en installerad effekt på drygt 40 kW) och med två MPPT:er per växelriktare ger det åtta oberoende strängar. Om det bara är en liten del av taket som skuggas kanske bara en sträng påverkas, övriga blir då helt opåverkade av skuggningen.

    Det är viktigt att veta när under året och dygnet skuggning sker, eftersom det har stor påverkan på hur mycket energi man förlorar. Skuggning vintertid under morgon och eftermiddag har i stort sett försumbar inverkan, medan skuggning mitt på dagen sommartid har stor inverkan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.