Optimera solcellerna under december månad?

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Optimera solcellerna under december månad?

Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10577
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Hej, jag har en “Off Grid” solelanläggning på min stuga i Roslagen. Det är 1000 W solceller och 800 Ah batteribank samt 3,2 kW inverter för 230 volt.

    Det fungerar bra sommarhalvåret, fast jag får ju kasta bort 80% av elen förstås.

    Men nu i december kan jag inte ens driva LED-belysningen på fasaden via skymningsrelä. Det är 12 Watt led jag kör direkt från batteribanken på 24 volt.

    Jag har 230 volts invertern avstängd och laddar endast, men det finns så lite solljus att arbeta med så under november har jag tömt batteribanken med 50 % och har 24,8 volt systemspänning.

    Efter 4 veckors laddning i december har jag nu fått några procent upp, 25,52 volt systemspänning helt obelastat.

    Mina solpaneler ligger på taket med 30 graders vinkel. Sydöst riktning utan skugga.

    Vad kan jag göra för att få lite mer solenergi under december månad?

    Funderar på några väggmonterade paneler då solen står så pass lågt.

    Det är en stuga vid en insjö så jag skulle kunna sätta panelerna vid vattnet, cirka 20 meter från huset. Funderar på om vattenytan kan reflektera något?

    Batterierna jag har ska klara 24 månader lagring om jag lämnar de fulladdade, funderar på att koppla bort större delen av batteribanken under vintern och ha kvar kanske 50 Ah istället.

    Då borde ju solpanelerna kunna ladda upp den lilla banken åtminstone?

    Systemet består av Victron Easy solar plus ” all-in-one solar power solution”

    Klicka för att komma åt Datasheet-EasySolar-1600VA-EN.pdf

    Batterier:

    Klicka för att komma åt SES-544-01149.pdf

    #10578
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Med vertikal montering istället för 30 graders lutning skulle solelproduktionen teoretiskt bli i genomsnitt 39% högre under december i Norrtälje enligt PVGIS. Optimal lutning för december verkar vara runt 75 grader, då ökar produktion med 43% jämfört med 30 graders lutning. I praktiken kan skillnaden bli större eftersom programmet räknar med snöfria moduler. Med vertikal montering slipper man snötäckning som kan bli ett problem vintertid om man har 30 graders lutning. Under vintermånaderna kan det bli stora skillnader i solelproduktion mellan olika år beroende på hur mulet det är. November ifjol är ett exempel på en ovanligt solfattig månad.

    Med vertikal montering blir årsproduktionen teoretiskt 23% lägre men eftersom det är ett stort överskott på sommaren som inte kan matas in till något elnät spelar det mindre roll i detta fall. Med 75 graders lutning förlorar man teoretiskt 11% av årsproduktionen.

    Ett alternativ för att öka solelproduktionen är att montera flera moduler.

    #10579
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Idag var det ju årets kortaste dag, men strålande sol hos mig. Då ger solelanläggningen 30 Watt under cirka 3 timmar. En toppen vinterdag kan jag alltså producera 0,1 kWh.

    Laddningsregulatorn har en egenförbrukning på 7,5 Wh per dygn, så rent teoretiskt skulle en solig dag med 12 dagars mellanrum räcka för att kompensera det.

    Men det verkar som att batteribanken också har en egenförbrukning, spänningen sjunker för varje dag i systemet under december månad.

    Nu har jag idag kopplat bort en stor del av batteribanken och har 100Ah kvar, för att se om det kan vara en lösning att ladda på lite.

    Funderar också på en “vintersolcell” jag sätter upp i perfekt vinkel för lågt stående sol mellan kl. 10.30-13.30 då det kan tänkas finnas lite solenergi.

    Det jag skulle vilja uppnå är dels att MPPT laddningsregulatorn får gå igenom hela sin cykel med Bulk – Absorption – Float – Storage och att jag efter några veckor har tillgång till några kWh energi för Microvågsugn, kaffebryggare, belysning.

    Bulk = Laddar så mycket solpanelerna kan ge upp till 28,4 volt i batteribanken

    Absorption = Laddning en timme med spänning 28,8 volt för att “toppa” batteribanken

    Float = laddning med konstant spänning (floating) 27,6 volt.

    Storage = Viloläge 26,4 volt

    Möjligen att MPPT-laddaren inte riktig är optimal för vinterdrift, kan det finnas en bättre lösning?

    #10580
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    30 W är extremt lite för 1 kW solceller en solig dag.

    Om man har 1 kW solceller mot SO bör de kunna producera närmare 1 kWh en solig decemberdag. Igår gjorde vi 4,1 kWh = 0,86 kWh/kW med 30 graders taklutning rakt mot söder.

    Men det måste finnas en last som kan ta emot effekten. Är man nätansluten är det inget problem, nätet är en oändlig last. Om det är ett system som inte är nätanslutet och det inte finns någon elanvändning igång är det batteriladdningen som är lasten. Har dock ingen erfarenhet av icke nätanslutna system så jag har svårt att säga vad som är fel, för det känns inte rätt att bara få ut 30 W om batterierna inte är fulladdade…

    Batterier har en självurladdning även om de inte används.

    #10581
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Nu blev det lite julfelsökning.

    Körde elverket på morgonen, solcells laddningsregulatorn har en ingång även för extern strömkälla. Då tar batteribanken emot 780 W under några timmar ivarjefall. Så det känns som jag borde kunna ta emot solenergin.

    Men så klättrade jag upp på taket, (panelerna syns inte från marken) och upptäckte att några av solpanelerna blir skuggade till drygt 1/2 ytan nu när solen står så lågt. Från klockan 11.15 och framåt på grund av en yvig tallkrona.

    Jag har flera paneler seriekopplade, men skulle kunna ha dem parallellkopplade då det är 36 volt paneler och jag har 24 volt systemspänning. (Laddregulatorn kan ta emot upp mot 30-150 volt.)

    Fast enklast blir nog att ta fram motorsågen, trädet står på min tomt.

    God Jul önskas!

    #11219
    silverjuggler
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Robban, tråkigt att det inte funkade för dig med off-grid! Jag blir bara nyfiken: Testade du det där som Bengt föreslog med att rikta panelerna mer lodrätt, för att fånga mer vintersol till priset av sommarsol?

    #11304
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Det är ju vinterperioden som det inte funkar alls med Off Grid i Roslagen.

    Jag har funderat mycket, hittade en plats på en trädstam där jag skulle kunna sätta en eller två paneler och fånga några ynkliga vintersolstrålar mellan klockan 11-14. Men kollar ni på Sun Powers portal ser ni att det produceras nästan ingen solel på vintern i Stockholmsområdet.

    Jag har kollat på vindkraft, bränsleceller, elverk etc.

    Nu har jag istället skrivit på avtalet som ger EON en rejäl slant för att nätansluta min off grid stuga i Roslagen.

    Det är bara att inse med dagens teknik är det inte ekonomiskt försvarbart med fristående anläggning om du vill ha året runt användning i stugan.

    Sommartid funkar det riktigt bra, men från oktober till mars är det ett långt strömavbrott och jag måste vara driftingenjör för att hålla igång allt.

    Köra reservkraftverket regelbundet, byta gasoltuber ofta och ha koll på att batterierna mår bra hela tiden.

    1) Var mitt BMS inte tillräckligt bra för att batterierna skulle överleva med den bristfälliga laddningen jag fick vintertid?

    Batteriövervakningen fungerade bra, den stängde ned 230 Volt systemet för att skydda batterierna. Jag har dock även ett litet 24 volt DC system utan övervakning, tanken var att kunna köra en del prylar utan att ha 230 volts invertern igång. Men det stängde jag av över vintern, systemet har dock en egenförbrukning på drygt 10 watt. Små konstanta förbrukare är förödande i off grid system.

    2) Hur stora batterier har jag?

    Totalt drygt 10 kWh, (24 Volt 500 Ah) AGM blybatterier av hög kvalité, kan laddas ur med 80% max.

    2) Var antalet paneler för lågt för att få ut nog med effekt på vinter och vår, finns någon uppskattning om hur mycket som skulle behövts?

    Jag har 1000 watt solpaneler idag, problemet är snötäckning och lågt stående vintersol några få timmar per dag. Här kan Ni gå in och titta på Sunnyportal, välj Sverige som land så ser du att det inte produceras någon större mängd solenergi vintertid.

    https://www.sunnyportal.com/Templates/P … tList.aspx

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.