Optimera elanv. under soltimmarna

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Optimera elanv. under soltimmarna

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9675
    mysnisse
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag är en nyligen innehavare av 3,75kwp på taket. Det skall bli 7,75kwp nästa vecka. Har en villa på 164m2.
    Jag har, som många andra, ideer på hur man kan optimera sin självanvändning av solelen. Några ideer som jag är i startgroparna med.

    – Göra en solkalender
    Rita upp alla timmar på dagen och placera in bilder på de apparater som skall vara på under vissa timmar, time slots. Detta baseras på att man har timer-inställning på sina hushållsapparater. Solkalendern är tydlig för hela familjen så att man lätt ser vilka timrar som skall aktiveras och när.

    – Inbyggd timer i diskmaskin
    De flesta moderna diskmaskiner har timer. Vi diskar aldrig på kvällar längre. Alltid på dagarna. Visst finns det de som anser att man inte skall använda diskmaskinen när man inte är hemma. Men det är upp till var och en. Jag har vattenlarm under alla vattenrör i huset, som tjuter om det är vattensamling. Finns på Kjell o Co. tex.

    – Inbyggd timer i tvättmaskin
    Samma här. Alltid tvätta på dagarna. Helst inte samtidigt som diskmaskin.

    – Inbyggd timer spisen
    Den gamla spisen hade som tur va en kass lucka så jag fick möjligheten att byta ut den mot en timer-version.
    Den kan man ställa ugnen på timer. Så man ställer in maten på morgonen en solig dag, ställer timern till temperatur och när det skall vara färdigt, och man
    har färdigt långkok i ugn när man kommer hem. Har ej testat detta fullt ut. Men i teorin är det ju läckert. Finns såklart en säkerhetsasspekt här att inte
    ha på effektslukare när man inte är hemma. Men det är ju upp till varoen.

    – Avfuktare i krypgrund
    Den har jag satt ett Malmberg digitalt tidrelä till för att koppla ur hygrostaten (givaren) till Munter-avfuktaren via ett dubbelpoligt 230V relä. Det va lite meck att förstå hur hygrostaten funkade men det är en enkelt växlande kontakt. Man skall aldrig switcha 230V kraften till en avfuktare, då kan den skadas. Men på givarsidan är det lugnt.
    Så nu går avfuktaren endast på soltimmar ca. 08-16. Jag har 4st fukt/tempgivare i krypgrunden för att monitorera avfuktningens funktion (Oregon trådlösa).
    Man skall ju även se till att plasta grunden ordentligt för att minimera fuktuppträngningen, dock inte så att fukten går upp i konstruktionen.

    – Luft/Luftpumpen MHI FH25 (huvudsaklig värmekälla)
    Jag tror de flesta luft/luft har veckotimers. Jag kan ställa så att huset värms upp lite extra under eftermiddagen. Ca 22-24 grader. Sedan vid 16-17 går den ner
    till 20 grader igen. Detta får man hålla koll på. Man skall ju inte slösa med värme i onödan. Men effekten blir att på kvällen tar det längre tid innan den går igång överhuvudtaget.

    – Frånluftsvärempump Nibe F470
    Den gör varmvatten av återvunnen utluft och värmer inluften några grader.
    Här finns en uppsjö av optimeringsvarianter. Det är dock svårt att se effekten av dem. Men det jag brukar göra är att sätta varmvattnet till “lyxläge” under soltimmarna. Då ökas vatten temperaturen 5-8 grader via mer återvinning och högre elförbrukning på kompressorn rimligtvis. Finns säkert fler rattar man kan styra.
    Tyvärr kan man inte via Nibe Uplink, moln-tjänst där man ser realtidsdata på internet, styra parametrar. Det kostar abbonemangsavgift per år. Hade varit smutt dock.

    – Elgolvvärme
    Den har en termostat som jag ställer högt om det är soligt ute. Annars brukar denna vara helt av. Dock har jag märkt att avfuktaren jobbar mkt mindre med denna på, och fukten i golvet mår nog bra att den är på i den delen av huset.

    – Övervakning
    Jag använder mig av Eliq online tjänst där jag ser solelen (x2) och avfuktaren.
    Har struntat i elcentralens förbrukning då den lägger ihop utel och inel, vilket
    ger ett “godag yxskaft” värde som jag inte finner intressant.
    För att övervaka på dagsnivå är via näthandlarens Mina Sidor och elhandelsbolagets Mina Sidor. Där får man lite manuellt se hur mycket åtgärderna gör och inte gör.

    Det finns säkert mycket mer man kan göra. Tar gärna del av andras erfarenheter.
    Det som man borde göra är att analysera vilka maskiner som går på vilka faser.
    Det är ju dumt att lägga förbrukare på samma fas om det inte behövs. Eftersom solelen är helt symmetriskt 3-fas skall man använda alla faser lika mycket helst.

    Ideer jag slopat:
    – Batteribank i källaren med 230V omvandlare. Den laddas på dagarna och används på kväll-natt. Tyckte det blev dyrt och bökigt.

    #9676
    Ulf A
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Låter ju bra men med nuvarande ersättningsnivå på ca 1.95 borde man ju göra tvärtom ur ekonomisk synpukt! mvh Ulf A

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.