Optimalt väderstreck med hänsyn till spotpris/timm

Hem Forum solceller Ekonomi Optimalt väderstreck med hänsyn till spotpris/timm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10798
    Fredlund
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt,
    Trevlig och intressant sida du har. Nu till min fråga. Om man tar hänsyn till varierande spotpris hur skulle du då placera markförlagda solceller samt med vilken vinkel. Spotpriset mäts per timme och är vanligtvis högre på morgonen och kvällen. Jag har möjlighet att välja helt fritt och med avseende på endast produktion så är det lättare men om man beaktar det varierande spotpriset kanske det ser annorlunda ut? De flesta elleverantörer betalar ju spotpriset. Då min anläggning blir för stor så har jag inget skatteavdrag utan endast EC, effekt, energi och spotprisersättning.

    #10800
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Med endast Nord pool spotpris, elcertifikat, ursprungsgarantier och ersättning för “nätnytta” från nätbolaget blir det knepigt att få någon ekonomi i det hela.

    – Tänker du inte använda någon el själv? Egenanvänd el har mycket högre värde än såld el utan skattereduktion. Då är det i sådana fall snarare egenanvändningen man ska optimera.

    På sommaren när solcellerna producerar som bäst är spotpriset vanligen högst ungefär mitt på dagen och då blir söderläge bäst.

    Utan att ha gjort någon beräkning är magkänslan att man ska satsa på högst årlig solelproduktion (= söderläge och 43 grader lutning i Västerås enligt PVGIS) om man vill optimera ekonomin, då spotpriset sannolikt inte varierar tillräckligt mycket under de timmar solceller producerar som mest för att det ska vara lönt att fundera på alternativa placeringar.

    #10803
    Fredlund
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Då jag redan utnyttjat skatteavdraget maximalt på mina nuvarande anläggningar måste jag verkligen finräkna min kalkyl. Detta blir en ren produktionsanläggning utan något uttag. Dessutom har jag en hög marginalkostnader om jag installerar över en viss effekt. Tänkte då att kanske placera några celler för morgon och kvällssol i maximal vinkel för att ta tillvara det högre spotpriset på morgon och kväll under vinterhalvåret. Litar dock på din “magkänsla” och skippar nog denna ide, ställde mera frågan om det fanns några beräkningar som du kände till.

    #10804
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Här ett kvalitativt resonemang.

    Om man jämför optimerad lutning i söderläge med optimerad lutning västerläge får man i Västerås 25% mera solel i söderläge i Västerås enligt PVGIS under ett år. Om man nu har möjlighet att välja lutning fritt. Om man som vi har 27 graders taklutning blir det också 25% mindre solel i väster än i söder. Vid 40 graders taklutning blir det 32% mindre i väster.

    Vintertid får man dessutom säkert längre snötäckningstid i väster och öster. Det har jag sett nu när vi har moduler i söder, väster och öster. Just denna vinter har det inte spelat så stor roll eftersom det varit lite snö, men en normal vinter hade skillnaden i snötäckningstid säkert varit signifikant.

    Detta innebär att spotpriset måste vara i genomsnitt minst 25% högre under ett år för att det ska vara lönsammare att ha modulerna i västerläge jämfört med i söderläge, om man säljer all el. Man får också tänka på att andelen som produceras under vintern är låg. Hos oss har 6-10% av årsproduktionen gjorts under november-februari.

    ”Magkänslan” kan förstås vara fel, man borde göra en beräkning på timbasis med ett solcellsystem i väster eller öster respektive i söder… Det är inte svårt, men däremot är det svår tidsbrist just nu så det får vila…

    Om jag skulle få tid att göra en beräkning, var bor du? Vilka vinklar kan du välja i söder- och väster/öster-läge?

    #10808
    Fredlund
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Jag ämnar göra en markbaserad enradig anläggning på åkermark så väderstreck och vinkel kan väljas nästan helt fritt. Anläggningen skall placeras 15 km sydväst om Dals-Ed i Dalsland med en installerad effekt på ca 360 kW. Tillgänglig markyta är ca 2.3 ha och fritt från skuggning.

    Lite nyfiken bara om detta kunde vara något att beakta och ser ju att du presenterat en massa beräkningar på din informativa blogg.

    Med vänlig hälsning,

    #10810
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Föreslår att du läser min utvärderingsrapport för MW-parken utanför Västerås, där jag skrivit om hur man utnyttjat tillgänglig yta på olika sätt. Den med högst utnyttjande varianten av tre bör ge ca 80% mer energi per kvadratmeter än den som hade lägst utnyttjande.

    Rapporterna finns på MDH-sidan Utvärdering av solelproduktion från Sveriges första MW solcellspark.

    #10863
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Kul med en stor markanläggning i närheten. Har oxå funderat på att bygga en på en åker men tiden räcker inte till för tillfället.

    Det jag har kommit fram till är att den skulle vara i söderläge och ställbar i minst 2 lägen ex 30-35 graders uppvinkling under sommartid och 60 graders uppvinkling under vinterhalvåret för att maximera produktionen över året.

    #11302
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej

    Har följt spotpriset senaste året och sett att det finns 2 st pucklar varje dag. (Vanligtvis)

    08:00-11:00
    16:00-19:00

    SpotPriset dessa timmar är ofta 2-5 gånger dyrare än billigaste tiden (02:00-05:00)

    Stämmer det att vid försäljning får man enbart spotpriset, att jämföra med när man köper då skatt + moms + överföring tillkommer?

    #11303
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    @ Johan. Se inlägget “Värde av egenanvänd och såld solel“, så ser du principerna. Inlägget är mer än ett år gammalt så siffervärden kan vara annorlunda idag.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.