Optimal storlek på anläggning i förhållande till förbrukning.

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Optimal storlek på anläggning i förhållande till förbrukning.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15227
    frebben
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt, Nu har jag surfat runt på nätet i flera timmar för att få svar på min fråga men hittar inget bra svar så jag hoppas du kan hjälpa mig att förstå. Jag installerade i våras en 19,7kw anläggning på Markstativ, då jag under de tre tidigare åren haft en förbrukning på strax över 20000kwh tyckte jag det var en bra ide då jag ändå hade plats på gården. Nu inställer sig dock frågan om det var en bra idé. När jag läser på så förstår jag att jag inte bör producera mer än jag förbrukar på årsbasis, men vad innebär det egentligen? När jag nu producerar och använder egen el kommer jag ju att bara att använda ca hälften så mycket från leverantören, beräknas min förbrukning då nästa år bara vara 10000kwh och jag måste stänga av anläggningen i slutet av juni för att inte överproducera och riskera onödiga avgifter? Har jag installerat för stor anläggning i förhållande till min förbrukning? Vad anses vara optimal storlek i förhållande till årsförbrukning? Hoppas du förstår vad jag menar. Är det enkla svaret att jag inte bör mata ut mer på nätet än jag köper in på årsbasis? Sen spelar det ingen roll hur mycket cellerna producerar och hur mycket jag tar ut direkt, det kan väl ingen hålla koll på?

    #15237
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om man blir nettoproducent under ett kalenderår, det vill säga att man säljer mer solel än man köper, då har nätägare rätt att ta ut en årlig avgift för det inmatningsabonnemang du har för att kunna sälja ditt överskott. Men det är upp till nätägaren att bestämma om man ska ta ut denna avgift, det finns nätägare som inte tar ut avgiften och då spelar det ingen roll om du blir en nettoproducent ur den synvinkeln.

    Man får bara skattereduktion för överskottet som matas in till nätet för högst lika mycket el som kan köper (eller högst 30 000 kWh) vilket betyder att du inte får någon skattereduktion för det överskott som överstiger mängden köpt el.

    Låt säga att din anläggning skulle producera ca 20 000 kWh per år och det är som du säger att du använder hälften själv (utan att veta din elanvändning skulle jag gissa att din egenanvändning blir mindre än hälften). Då minskar din mängd köpt el till ca 10 000 kWh och ditt överskott skulle bli ca 10 000 kWh. Om din egenanvändning istället skulle var låt säga 30%, skulle du använda ca 6 000 kWh själv och sänka din mängd köpt el till ca 14 000 kWh, som skulle vara lika stort som ditt överskott på ca 14 000 kWh. Du skulle alltså ligga precis på gränsen till att bli nettoproducent, oavsett hur stor din egenanvändning är.

    Det finns ett förslag från Energimarknadsinspektionen att från 1 januari 2021 att ta bort regeln att man måste vara nettokonsument för att slippa den årliga kostnaden för inmatningsabonnemanget. Så läget är rätt lugnt för din del. Så länge skattereduktionen finns kvar spelar det ingen större roll att du har ett stort överskott, om Energimarknadsinspektionens förslag genomförs enligt planen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.