Olika värden från egen elmätare och nätoperatör!

Hem Forum solceller Ekonomi Olika värden från egen elmätare och nätoperatör!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11702
    eph
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej! Vi installerade 45 st solpaneler (260 kW) i november-15. Innosund levererade och vi tog för givet att en display fanns på växelriktaren, men nej det hade de inte informerat om. Deras leverantör hade tagit bort dem. Då fick vår elektriker sätta in en mätare åt oss. Varje månad har jag noterat produktionen. Nu i januari står den på 9840 kW.

    Men, döm om min förvåning när vi får självfaktura från Umeå energi och de har bara 6478 kW. Det överensstämmer också med vad nätägaren Jämtkraft har noterat.

    Jag har frågat elfirman om det här och de kan inte se att det skulle vara något fel på den installerade mätaren. Eftersom vår anläggning borde ge minst 10 tkW per år (jag tror 2016 var ett solfattigt år), så överensstämmer det med ung med vad vi producerat enligt vår mätare.

    Har någon varit med om det här? Om vi går miste om ca 3500 kW av 10000 kW per år så blir det stora pengar vi förlorar. Vi som ska bygga ut… Jag har ännu inte kontaktat Jämtkraft och Umeå energi, tacksam för lite råd först.

    Mvh Eva och André i Jämtland

    PS Har för övrigt bytt elleverantör då de dumpade priset för vår producerade el efter ett år…DS

    #11703
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Allt är nog i sin ordning.

    Din egen elmätare mäter hela solelproduktion. Din nätägare mäter bara det överskott som du matar in till nätet. Det betyder att du använt 9 840 – 6 478 = 3 362 kWh själv och matat in ett överskott på 6 478 kWh till nätet. Din egenanvändning har därmed varit 3 362/9 840 = 34%.

    #11704
    eph
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Tack Bengt!
    Då förstår jag, det skulle vara bra om det framgick på utskick eller på bolagens Mina Sidor. Det tar väl ett tag att komma in i det här! Jag trodde att vi betalade all el vi köper först och sedan fick vi tillbaka allt vi producerat. Men, då kallas det förstås inte överskottsel. Det blir svårt att använda all el vi producerar om vi bara använt 34 % 2016. Sen bygger vi ut 40 paneler till, vi får nog skaffa elbil!!!
    Mvh Eva

    #11726
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Blev lite nyfiken på varför ni bygger ut med 40 paneler till med tanke på att ni har så stort överskott av el redan nu? Med en utökning av solcellsanläggningen till nästan dubbla storleken kommer den andel ni använder själv att bli mycket lägre än 34%.

    #11737
    eph
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej Bengt!
    Jag tror att jag har missuppfattat, kanske eller så har jag fått råd av fel personer… Vi förbrukar ca 20 tkW per år och eldar dessutom med ved. Vi trodde att vi köpte från dem och att vi fick betalt för det vi levererade. Men, ekvationen blir som du nu har förklarat. Vi kan ju inte använda det vi producerat på sommaren på vintern. Sen får vi väl betala ytterligare avgifter för att vi har stort överskott? Då är frågan om det är en bra affär att bygga ut som vi hade tänkt till ca 20 tkW, eller om det skulle vara en bättre investering att lägga ner ex jordvärme eftersom vi inte kommer att orka elda med ved så länge till.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.