Öka egenanvändning genom att använda mer dagtid?

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Öka egenanvändning genom att använda mer dagtid?

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14103
    jliungman
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!

    Jag funderar: Vill försöka köra tvätt- och diskmaskin dagtid, dvs använda mer av min egenproducerade solel när den producerar som mest. (Hade ju gjort tvärtom om jag inte hade solceller, dvs kört maskiner sent på natten.)

    Förutsätter detta att jag har timdebitering (spotpris), eller spelar det ingen roll? Har jag alltid timdebitering om jag säljer el till nätet?

    Tänker jag rätt?

    Vänligen

    John

    #14109
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om du har en solcellsanläggning måste nätägaren mäta det överskott som matas in till nätet per timme och då sätter nätägaren vanligen dit en elmätare som även mäter din köpta el per timme. Du bör alltså ha timmätning av både såld solel och köpt el. Vilken debitering du har för köpt el beror på vilken typ av abonnemang du har med elhandlaren, kan vara timme, månad eller år. Hur det är för den sålda elen beror också på ditt avtal med köparen av din solel. Vi får ett fast pris per kWh som är lika över hela året för vår sålda solel.

    Fast det spelar ingen roll när det gäller egenanvändningen. Elmätaren har olika räkneverk för köpt el och såld el och de kan bara räkna upp värdena. Dessa båda värden läser nätägaren av med ett visst tidsintervall och redovisar dessa värden var för sig. Tidsintervallet mellan avläsningarna påverkar därmed inte egenanvändningen, så länge vi inte har nettodebitering. Om vi hade haft nettodebitering hade tidsintervallet mellan avläsningarna påverkat vilket egenanvändning som redovisats.

    Däremot spelar det roll för egenanvändningen hur elmätaren summerar över de tre faserna. Se inläggen Mäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del I och Mäter elmätaren olika vid 1-fas och 3-fas installation? Del II. Men det är inget du kan påverka, det är upp till nätägaren vilken typ av elmätning man gör.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.