Off-grid "Kylskåps"anläggning

Hem Forum solceller Tekniker Off-grid "Kylskåps"anläggning

Etiketter: ,

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12598
    jvb970
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag har ett lite ovanligt scenario.

    På mitt landställe finns varken el eller vatten. Vi brukar vara där 4-6 veckor per år och har sedan 50-talet kört på fotogen-kylskåp. Det kylskåpet har sett sina bästa dagar, är på tok för litet för den numera stora familjen och nu vill vi överbrygga till ett nytt koncept som fungerar på längre sikt.

    Därför tänkte vi sätta in ett nytt kylskåp (200L, 230V, 250kWh/år). Det är egentligen allt jag behöver driva.

    Det paketet jag har tittat på innehåller 6 st 275W-paneler, 4st 130Ah Blybatterier och en Steca PLI5000-48 hybrid-inverter (http://www.steca.com/index.php?Steca-Solarix-PLI-5000-48-en#producttechnicaldata).

    Har jag alldelles för mycket? Hur mycket behöver jag? :S

    #12599
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Det beror på var i Sverige stugan finns och när på året det ska fungera.

    Satsa på ett rejält 230 volts A+++ energiklassat kylskåp, varför inte med ett 4-stjärnigt frysfack så kan ni även ha glassen kall.

    Kolla också ljudnivån och välj det som är tystast.

    I min Off grid anläggning med stuga i Roslagen så från mitten på april till mitten på september räckte totalt 800 W paneler i sydläge lutning 27 grader mer än väl.

    Då hade jag även 230 volt till kaffebryggare, micro, dammsugare, vattenpump, vedklyven, LED-TV och LED-belysning. Passa på nu att ta en riktigt bra växelriktare så kan Ni lyxa till det en del i stugan.

    Ofta var min batteribank full redan vid 10-11 tiden på förmiddagen så jag fick kasta bort all el som producerades under övriga dagen.

    Ska allt stå oanvänt i 48 veckor per år så skulle jag föreslå en annan batterityp som klarar detta utan någon tillsyn.

    Numer är jag On grid då jag ville ha åretrunt bruk av stugan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.