momsregistrering

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9237
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Hur har ni andra gjort med inbetalning av moms på såld el?

    Är det någon som har en bra mall på hur man fyller i momsregistreringsblanketten?

    Klicka för att komma åt 462032.pdf

    #9238
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Skatteverket har i skrivelsen ”Beskattningskonsekvenser för den som har en solcellsanläggning på sin villa eller fritidshus som är privatbostad” den 5 juni angett att man inte kan få F-skatt.

    1. Jag skulle därför bara kryssa i momsregistering högst upp och strunta i att fylla i alla uppgifter om företag (även fast det står “Fylls i av alla”…), om du är en privatperson.
    2. Verksamheten blir något i stil med försäljning av solel.
    3. Redovisningsperiod, välj ett beskattningsår. Då behöver du bara göra redovisning en gång per år, finns som e-tjänst på Skatteverkets webb.
    4. Uppgifter om beräkning av preliminär skatt behövs väl inte, liksom mycket annat på blanketten.
    5. Skriv en liten truddelutt i klarspråk vad det rör sig om under Övriga upplysningar.

    • Detta svar redigerades för 9 år, 5 månader sedan av Bengt. Anledning: Redigerade texten, punktlista fungerade inte
    • Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av Bengt.
    #9241
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Låter ju inte så krångligt. Har ännu inte fått min första utbetalning från telge, enligt uppgift från telge så kommer de att utbetala ersättningen på 1,30 inkl moms

    Vet du om momsen är beräknad på hela beloppet? där även försäljning av elcertifikat och ursprungsgarantier ingår, för visst sålde även du till telge?

    • Det här svaret redigerades för 9 år, 5 månader sedan av TM.
    #9247
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om de ska vara konsekventa kan man tycka att de borde betala ut moms på allting.

    När vi fick vår utbetalning för ifjol fick vi det som en klumpsumma utan någon specificering av vad som var elhandel, elcertifikat och ursprungsgarantier vill jag minnas. Utbetalning för 2014 kommer först efter nyår, så jag vet inte hur det ser ut med moms eller inte ännu.

    #9260
    Filip
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    När jag fick betalt från Sala-Heby Energi så fick jag alltid 80 öre/kWh (ex moms) eftersom jag inte var ett företag. Rena anarkin där alla gör som de själva vill; nån kör med moms, nån annan utan, nån kör med nettodebitering medans en annan säger att det är strängeligen förbjudet. En fjärde vill inte betala alls och en femte betalar 6 gånger marknadsvärdet. Känns som att jag själv också kan göra som jag vill, men det är väl som vanligt att de största fiskarna kommer undan och krillen blir uppäten av en val.

    #9311
    Aryan
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Fick ett brev av Fortum idag:

    Förändringar för dig som är Mikroproducent

    Den 3 december beslutade riksdagen att anta lagförslaget om skatteavdrag för mikroproduktion. Det innebär bland annat att du som producerar din egen el från och med den 1 januari 2015 ska betala och deklarera moms på den ersättning du får från oss. Vi kommer att öka din ersättning med momspåslaget.

    För att du ska få din ersättning behöver vi din hjälp
    Du behöver skaffa ett momsregistreringsnummer, det gör du så här:

    1. Registrera dig på http://www.verksamt.se under E-tjänster om du har e-legitimation eller skicka in blanketten “Skatte- och avgíftsanmälan” (SKV 4620) till Skattemyndigheten
      Vid frågor kring ovanstående eller skatteavdrag kontakta Skattemyndigheten på 0771-567 567.
    2. Skicka in ditt momsregistreringsnummer samt ditt kundnummer hos oss, Fortum Distribution. Du kan göra det via e-post till eller kontakta vår kundservice på 020-818 818.
    3. Kom ihåg att skicka in dina uppgifter senast den 31 mars 2015. Då kommer du att få retroaktiv ersättning från den 1 januari 2015.
    #9313
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Fortums motivering till kravet på momsregistrering stämmer inte. Kravet på momsregistrering finns redan idag, enligt ett yttrande Skatteverket gjorde 5 juni i år. Det finns alltså ingen koppling till det kravet och att skattereduktionen börjar den 1 januari 2015.

    #9315
    Aryan
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Tack Bengt, länken till verksamt.se hjälper inte heller eftersom man bara kan registrera bolag där vad jag kan se. Om jag förstår yttrandet från Skatteverket rätt skulle man inte behöva registrera något bolag (med F-skatt) för momsregistreringen?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.