Momsregistrering = Enskildfimra?= Reklam

Hem Forum solceller Övrigt Momsregistrering = Enskildfimra?= Reklam

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9911
    haggan
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Har momsregistrerat mig och fått tillbaka från skatteverket att det gäller solcellsproduktion.

    Sedan tog det några dagar så började reklamen rulla in.
    Grattis till ditt nya företag vill du ha bokföring?
    Till och med hemkommunen sände brev och välkomnade mitt nya bolag.
    Det rings och vill säljas hemsidor.

    Här har jag NIXAT mitt mobilnr
    NIXAT min adress.

    Är allt detta förgäves och har jag inte längre något konsumentskydd och i och med att jag har momsregistrerat mig?

    Någon mer som stött på detta?
    Vad kan vi då göra åt det?

    Varför krångla till det så ? Blir så trött.

    #10018
    Alis
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Känner igen detta. En krånglig blankett från Skatteverket som ingen på Skatteverket kunde hjälpa mig att fylla i…Sen hände ingenting förrän det började dimpa ner post från Nordea. Jag har inte Nordea som bank och fattade ingenting först. Sen skulle nåt hämtas ut på posten. Det var ett bankkort. Fortfarande inget från Skatteverket. Sen kom det tillsammans med div reklam och erbjudanden.
    Håller med dig. Varför krångla till det???

    #10440
    haggan
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Enligt Skatteverket kan de inte hjälpa till med något.

    Enligt företagen som ringer så Skiter de i att jag nixat min telefon då jag nu är ett företag.

    Så vad sjutton gör man?
    Är man helt plötsligt en juridisk person bara för att man har momsregistrerat sig ?

    Hon på skatteverket tyckte vi skulle lämna synpunkter till dem via detta formulär.

    http://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/synpunkterochideer.4.71004e4c133e23bf6db800052234.html

    Vore nice om alla som har samma problem med reklam och telefonförsäljare hör av sig! Är inte tanken med solceller att man ska spara lite på miljöbelastningen. Det uppvägs ju inte av all pappersreklam man får hem om företagslån å skit.

    Kan inte Bengt skriva något blogg inlägg om detta för att få mera spridning och tryck på skatteverket eller vem det nu är man ska vända sig till!

    #10441
    haggan
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Så här svarar Skatteverket.

    Hej!

    Vi kan inte hjälpa dig i detta ärende. Många telemarketing-bolag anser att om en person är momsregistrerad så gäller inte längre NIX för denna person. De tolkar det som att du är en företagare och företagare kan inte NIXa sina telefonnummer. Du måste kontakta dessa företag och be dem sluta ringa dig.

    Kan man begära ut vilka som tagit del av ens uppgifter? Hur sjutton annars ska man veta vilka som ringer?

    #10442
    haggan
    Deltagare
    • Inlägg: 4
    #10445
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Fick detta svar från skatteverket för några månader sedan, där de kunde ta bort att jag var “nyregistrerad företagare”= inte en massa reklam.

    Hej

    Solcellsanläggningen medför inte att man har näringsverksamhet. Däremot är man skyldig att registrera sig för och betala mervärdesskatt när man säljer varor och tjänster i en självständig ekonomisk verksamhet.
    Du är inte längre registrerad som en nyföretagare i våra register och ditt telefonnummer har tagits bort. Hoppas att det hjälper dig så att du sliper få oönskad reklam.

    Med vänlig hälsning

    Skatteverket

    Tobias Jansson
    Skattehandläggare

    Skatteverket
    Telefon: 010-5723011

    • Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av TM.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.