Momsregistrering?

Etiketter: 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11719
    linneagk
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Hej! Hur blev det med förslaget om att ta bort kravet på momsregistrering för mindre elproducenter? När jag söker på det hittar jag bara att det står i ett inlägg här att det ska börja gälla, men ingen annanstans? Tänker om det bara blev ett förslag som sedan inte gick igenom.
    Någon som har lite bättre koll?

    #11727
    Niklas Tesla
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Satt och tittade på precis samma sak då det återstår att koppla på vår 3kws anläggning på landet. 🙂 Vad jag kan hitta ser det bra ut för oss som har intäkter under 30000SEK/år och skall börja sälja from 2017:

    http://blogg.pwc.se/taxmatters/momsbefrielse-for-organisationer-och-foretag-med-liten-omsattning

    Hittade även en PDF med avtalsvillkor från Skellefteå kraft som gäller från 2017-01-01 vid köp av mikroproduktion från privatpersoner. Under punkt 7 (skatter och avgifter) står: säljaren är skyldig att registrera sig hos skatteverket om dennes momspliktiga omsättning överstiger 30000 kr under beskattningsåret.

    Allt blev så mycket lättare nu from 2017 och jag är övertygad om att vi med detta nuvarande regelverk kommer få se en explosionsartad ökning av små elproduktionsanläggningar i Sverige from nu 😀

    #11729
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Reglerna gäller från 1 januari. Info finns på Skatteverkets hemsida “Momsbefrielse för dig som har en försäljning på högst 30 000 kronor“.

    Om man varit momsregistrerad måste man avregistrera sig för moms, se inlägget “Avregistrera din momsplikt före nyår“. Om man inte blev avregistrerad för moms före nyår måste man lämna in en momsdeklaration för 2017 också, som jag tolkar det.

    Momsbefrielsen har ingen betydelse för ekonomin för en solcellsägare eftersom det var ett nollsummespel. Den moms man fick in betalade man in till staten via Skatteverket. Det var ett onödigt administrativt krångel men jag tror inte att vi nu går tillbaka till vad som gällde före 1 juli 2013 kommer att ha någon märkbar inverkan på marknaden.

    Det är rimligen ökande medvetenhet om möjligheter med egen solelproduktion, sjunkande systempriser och de stödsystem som finns i form av investeringsstöd, skattereduktion för överskottsel, undantag inmatningsabonnemang och elcertifikat är de faktorer som driver marknaden. Se Ekonomiska stöd och undantag för solcellsanläggningar.

    #11741
    Niklas Tesla
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Absolut Bengt det är ekonomi/hållbarhetsincitament som pushar på omställningen mest.

    Tyckte dock själv personligen att det var omständigt när jag fick höra att jag var tvungen att momsregistrera mig som privatperson när vi började bygga allt 2016 samt att det skulle medföra en kostnad för momsregistreringen (behöver ej stämma men mitt elbolag sade mig att det skulle kosta några tusen med momsregistrering).

    Momsregistrerade mig aldrig då jag hörde att regeländringen var på G från 2017 så nu är det bara för mig att koppla på det sista och sätta in nettomätaren så har Sverige 3kw installerade solel till.

    😉 Många bäckar små / Niklas

    #11742
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Huum… Så ditt elbolag (elhandelsbolaget eller nätbolaget?) sa att det skulle kosta “några tusen” med momsregistrering.

    Det var det märkligaste påståendet jag hört på länge när det gäller solceller… Vad skulle kosta? Och för vem? Själva momsregistreringen gjordes hos Skatteverket och kostar ingenting för solcellsägaren. Det handlade inte om att starta ett företag utan det var bara en momsregistrering som behövde göras.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.