Momsregistrering

Hem Forum solceller Ekonomi Momsregistrering

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9380
    sunvisson
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag har precis installerat solpaneler som beräknas ge 12 000 kWh per år. Jag har en förbrukning på ca 15 000 kWh. Jag har pratat med Vattenfall som köper min produktion för 1:-/kWh + moms + spotpris.

    Vattenfall säger att jag måste ha ett momsnummer, d.v.s. starta enskild firma. Stämmer det verkligen att jag måste ha enskild firma bara för att jag har solpaneler och vill sälja mitt överskott? Det känns bara krångligt. Finns det någon fördel med att vara momsregistrerad?

    Om jag startar enskild firma, kan jag då få tillbaka momsen som jag betalade för köpet av solkraftsanläggningen?

    #9386
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Tror att du gjort en misstolkning. Du ska momsregistera dig, men du behöver inte starta en firma.

    Se inlägget Ska alla solcellsägare behöva momsregistrera sig? och Skatteverkets skrivelse Beskattningskonsekvenser för den som har en solcellsanläggning på sin villa eller fritidshus som är privatbostad.

    • Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Bengt.
    #9437
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Själv så exporterar jag runt 70% o det vore väl inte oskäligt att sälja de sista 30% till sig själv och ta upp det som inkomst samt betala in momsen även på denna försäljning. Och på så vis få rätt att även dra av utgående moms?

    Då jag ju sålt hela min produktion, vilket ju är kravet för att man ska få dra av momsen på inköp av anläggningen!

    #11058
    Ulf A
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hej Bengt. Har för mig du tidigare skrivit om moms. Min anläggning i Söderköping producerar ca 13000 kvh. Har elecert. Har registrerat mig enl Vattenfalls bestämmelser vid elköp och följdriktigt från SKV fått blankett att fylla i men har inga uppgifter!? Vad gjorde du i dessa deklarationstider? Bråttom. Mvh Ulf A

    #11075
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om man fått moms utbetald från elhandelsbolaget eller nätbolaget ska man göra en momsredovisning, kan göras på nätet, och betala in den momsen enligt beskrivning i momsredovisningen. Jag har en enskild firma och redovisar solelmomsen i den.

    #12366
    Bertil Rogmark
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej Bengt,
    Du har en enskild firma och säljer el-överskottet via firman samt redovisar momsen i denna. Som enskild firma kan man lyfta momsen på investeringen i den utsträckning producerad el inte utnyttjas privat.
    Kan man som enskild firma få 30% företagsstöd?
    Får du som privatperson åtnjuta skattereduktion för försåld el?

    Bertil

    #12368
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Skattereduktion för överskottsel ges både till privatpersoner och företag. Dock högst för 30 000 kWh per år eller högst för så mycket el som man köper per år.

    En enskild firma är ett företag och bör därför kunna få 30% i investeringsstöd. MEN, om din anläggning sitter på en privat bostad är Skatteverkets skrivning angående avdragsförbud enligt nedan av intresse. Efter nyår planerar regeringen att höja stödet för privatpersoner till 30%.

    “Solcellsanläggning på privatbostad

    EU-domstolen har bedömt att begreppet ekonomisk verksamhet omfattar driften av en solcellsanläggning som befinner sig på eller i anslutning till en privatbostad, om den el som kontinuerligt produceras levereras in på elnätet mot ersättning (C-219/12, Fuchs)

    Skatteverket anser att avdragsförbudet för stadigvarande bostad blir tillämpligt på solcellsanläggning på villa eller fritidshus som är privatbostad, när en del av den producerade elen konsumeras direkt för boendet och överskottselen säljs till ett elhandelsföretag. Eftersom anläggningen även betjänar boendet och inte uteslutande används i den ekonomiska verksamheten, finns inte avdragsrätt för ingående skatt för någon del av anläggningen.

    Avdragsrätt för förvärvet av anläggningen finns däremot om all el som produceras levereras in på elnätet (d.v.s. all el säljs till ett elhandelsföretag) och den el som ska förbrukas i bostadsfastigheten måste köpas tillbaka från elhandelsföretaget och betala mervärdesskatt för. I sådant fall används anläggningen uteslutande i den ekonomiska verksamheten.”

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.