Lite funderingar inför anskaffandet

Hem Forum solceller Ekonomi Lite funderingar inför anskaffandet

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13334
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    När man ska bedöma egenanvändning av solel måste man titta på timdata för elanvändning och solelproduktion under ett kalenderår. Vi har Vattenfall som nätägare och där kan man själv ladda ner timvärden för elanvändningen via deras webb.

    Nästa steg är att man även behöver timdata för solelproduktionen. Sådana data kan man numera få i PVGIS version 5. Rekommenderar att använda ”solar radiation database” som heter PVGIS-ERA5. Åtminstone ger den bäst värden i Mälardalen om man i övrigt använder standardvärden.

    Därefter behöver man beräkna hur stor egenanvändning och överskott blir för varje timme samt till sist summera egenanvändning och överskott över årets alla timmar. Denna manöver är snart gjord i ett kalkyblad som Excel.

    Timdata från PVGIS blir visserligen ett snitt över ett antal år, men det blir väldigt mycket bättre än månadsdata som man tyvärr inte har stor nytta av för att beräkna egenanvändningen. Om elanvändning och solelproduktion är lika stora under april-september blir det säkert ett stort överskott dagtid.

    #13338
    Soli Boo
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej

    Stort tack för snabbt och utförligt svar. Jag har lyckats ladda hem timdata från PVGIS och ladda hem timdata från min elleverantör och nätägare. Nu är det bara att summera allt i Excel. Jag lägger ut en uppdatering om när jag är färdig.

    Helt otroligt vilken gratisdata det finns om man vet var man ska leta – fin återbäring på EU-avgiften i detta fall!

    #13353
    Soli Boo
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej

    Så här blev resultatet:

    2,5 KW 4,7 KW 7,8 KW

    Produktion helår 2 226 4 184 6 944
    Försäljning helår 489 1 619 3 671
    Andel försäljning helår 22% 39% 53%
    Egenanvändning helår 1 737 2 565 3 272
    Andel Egenanvändning helår 78% 61% 47%

    Total konsumtion juni, juli, aug 2 286 2 286 2 286
    Produktion juni, juli, aug 1 323 2 489 4 131
    Produktion i relation till konsumtion 0,6 1,1 1,8
    Försäljning juni, juli, aug 427 1 330 2 840
    Andel försäljning juni, juli, aug 32% 53% 69%
    Egenanvändning juni, juli, aug 897 1 159 1 290
    Andel Egenanvändning juni, juli, aug 68% 47% 31%

    Det lutar åt en anläggning på ca 4,5 – 5 KW som blir en bra kompromiss såvida inte stödet ligger kvar på 30% (och jag lyckas få ta del av det). Då kan man passa på att maximera anläggningen mot tillgänglig takyta, dvs en 7,8 KW anlägning.

    Vad tror du om det resonemanget ?

    #13354
    Soli Boo
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej
    Det blev visst svårt att läsa. Alla resultat ska matchar följande storlek på anläggning: 2,5 KW 4,7 KW 7,8 KW och redovisas i samma ordning

    #13355
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Egenanvändning runt 50% eller mer är bra för en småhusanläggning, skulle gissa att de flesta som byggs på småhus idag hamnar under 50% egenvändning. Hänger väl på din plånbok och stödnivån, som sagt. En större anläggning blir lite billigare per kW, men totalbeloppet blir förstås större. 30% i stödnivå kommer inte att komma tillbaka, så kan man få det är det bra. Nu vet vi inte än så länge vilken stödnivå man kommer att få om man står i kö nu, ska bli intressant att se vart det landar.

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.