Lite funderingar inför anskaffandet

Hem Forum solceller Ekonomi Lite funderingar inför anskaffandet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12988
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Vi har offert från Eon och Nyedahl och skulle vilja veta höra lite med andra som redan har solkraft innan vi bestämmer oss.

    Hur är det med att köpa och sälja elen, vad betalar man för det man köper och vad betalar man för det man köper.

    Alla tips är välkomna.

    Jörgen

    #12997
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Hur mycket man får betalt för den överskottsel som man matar in på nätet varierar mellan olika elhandelsbolag. Det allra vanligaste är dock Nord Pool spotpris, eventuellt med något avdrag. Det är naturligt då Nord Pool spotpris är det normala marknadspriset för handel med el.

    Av främst marknadsföringsskäl kan vissa elhandelsbolag betala ett högre pris än Nord Pool spotpris, men hur länge man gör det kan vara svårt att veta. På sikt bör rimligen allt köp av solel gå mot Nord Pool spotpris.

    Om man byter elbolag för köpt el för att kunna få ett högre pris för den sålda solelen bör man noga kolla fast och rörlig avgift för den köpta elen hos det nya elhandelsbolaget. Eftersom man vanligen köper mer el än man säljer får priset för den köpta elen en stor inverkan på totalekonomin för elanvändningen.

    Se även Köpare solel.

    #12998
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Tack!
    Jag kommer att prata med Eon på telefon idag (hoppas jag, de har mycket att göra just nu med solel). Jag är lite inne på att låta Eon sköta allt. Då har man ett företag som håller i allt som har med el att göra. Tänker jag rätt?

    Jörgen

    #13023
    GRONBID
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Jörgen,

    Jag tycker att elbolag inte är de bästa val för leverantör. De har vanligt mycket högre pris och kundservis är inte på väldigt hög nivå. Elbolag användar underleverantörer för anläggningen, alltså du kan aldrig veta vem precis installerar systemet.

    Om E.ons pris är högre än 18 kronor per watt, är det ganska säkert för mycket om ditt system är inte mindre än 5 kW. Vilken storlek system planerar du?

    Elnättsaffären har faktiskt inte mycket att göra med solcellsavdelningen speciellt i ett stort företag som E.on. För en mindre lokal entreprenör är viktigare att hålla kunder nöjd och deras servis troligen är bättre under garantitiden.

    Bästa är att jämföra offerter med någon som kan hjälpa dig att jämföra olika tekniska lösningar och inte försökar säljar dig någonting.

    Otso

    #13295
    Udo
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Kan någon (Bengt?) förklara följande på begriplig svenska? Om man köper solpaneler av högsta verkningsgrad och kvalitet men till ett högt pris, t ex av fabrikat LG, så åtgår det ett visst antal paneler för ett få en totaleffekt om 30 kW. Men jag kan få samma totaleffekt om jag väljer en lågprispanel, t ex Luxor, med lägre effektivitet men med samma garantier (vet dock inte om det är samma kvalitet). Det behövs större yta för att det blir flera paneler av dessa billiga. Om jag nu har denna yta att ta till och får samma effekt totalt, men till mindre än halva priset, varför ska jag välja de dyrare panelerna, finns det någon fördel? Alltså varför väljer många dyrare alternativ när man får samma totaleffekt med billiga men fler paneler, om man har plats?
    Undrar Udo

    #13297
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Om man har en begränsad yta kan man installera en högre effekt om man väljer moduler med en högre verkningsgrad och därmed få en högre solelproduktion.

    Om det är lönsamt är en annan femma. Exempelvis marknadsför Sun Power att de har lägre degradering av produktionen över tid än andra. Å andra sidan har de få studier som gjorts i Sverige visat att degraderingen är liten, betydligt mindre än garantin på högst 20% under 25 år, som är en vanlig garanti. Om det stämmer även för de standardmoduler som tillverkas idag har man inte så stor nytta av en lägre degradering.

    En annan sak att tänka på är att den högre elproduktionen för en småhusägare leder till ett högre överskott som matas in till nätet och vars värde kan minska med tiden. På sikt får vi räkna med att såld överskottsel har ett klart lägre värde än egenanvänd solel, den dag skattereduktionen för överskottsel försvinner. Om man väljer att fylla taket med solceller och har låg elanvändning sommartid kan man förmodligen nöja sig med en lägre modulverkningsgrad för att minska överskottet.

    När det gäller kvalité och garanti på moduler kan man även fundera över hur många av dagens modultillverkare som finns kvar om låt säga 10 år. Vi har sett hur fem svenska modultillverkare försvunnit under det senaste årtiondet och 2017 var bara 3% av världens modulproduktion i Europa.

    #13302
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Vi har nu fått 23 paneler installerade och det verkar fungera. Vi får se till sommaren hur det blir vid bättre “vinkel” på solen.
    En sak jag undrar är, Eon (som vi är låsta till fram till 1/7) ger spotpris + 1kr till de som har låtit Eon installera men vi som har anlitat ett annat företag för att installera kan inte välja utan får spotpris -4 öre.
    Får Eon göra så?
    Är det inte diskriminering?

    Jörgen

    #13304
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Att elhandlare har vissa villkor för köp av solel är väl i för sig inte så konstigt. Om du vill pröva din fråga kan du vända dig till Energimarknadsinspektionen.

    #13312
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Idag har vi fått bytt elmätare så att vi ska kunna sälja vår överskottsel.
    Det var ganska sent på eftermiddagen och det var rätt mulet men jag hann att lägga märke till att produktion och förbrukning var lika.
    Är det så att det med förbrukning menas den solel som man förbrukar själv?
    Annars borde väl inte de 2 vara likadana.

    Hoppas på sol imorgon så jag kan se hur det funkar.
    Jörgen

    Fronius
    Symo 8.2-3-M (1) (# 1)

    #13313
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Lite oklart var du läst av dina värden. Solcellsanläggningen produktion läser man av via växelriktaren eller via en separat elmätare (vilket de flesta småhusägare saknar).

    I den så kallade uttagspunkten där nätägarens elmätare sitter mäts dels hur mycket el man köper (uttag från nätet), dels hur mycket överskott som matas in till nätet (inmatning till nätet).

    Om solelproduktionen är låg används all solel i huset och då blir det inget överskott som matas in till nätet.

    #13314
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Jag skulle ha varit lite tydligare. Jag använder uttrycket, en bild (eller 2) säger mer än 1000 ord.

    [URL=http://forumbilder.se/I4612/produktion][IMG]http://forumbilder.se/I4612/produktion.png[/IMG][/URL]
    [URL=http://forumbilder.se/I4612/konsumtion][IMG]http://forumbilder.se/I4612/konsumtion.png[/IMG][/URL]

    Hoppas bilderna blev bra.
    Jörgen

    Edit
    Hur gör man så att bilderna syns?

    Jag provar såhär. prova länkarna.
    http://forumbilder.se/I4612/konsumtion
    http://forumbilder.se/I4612/produktion

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av krassegrand.
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av krassegrand.
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av krassegrand.
    #13318
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Båda bilderna visar din solelproduktion, 0,958 kWh idag enligt vad som står i övre högre hörnet på en av bilderna. På bilden som (också) skulle visa konsumtion (i huset som jag tolkar det) står det 0 kWh, så den verkar inte mätas.

    Har du någon utrustning för mätning av elkonsumtionen i huset kopplad till Fronius portal?

    #13319
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Ah!
    Jag såg inte att det stod 0Wh där.
    Hoppas på lite sol idag så jag kan titta på lite mer rimliga diagram.

    Det finns lite inställningar som jag kanske får ändra.

    Tack så länge.
    Jörgen

    #13320
    krassegrand
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Jag har fått svar på min fråga.
    Vi köpte inte till SmartMeter för att den kostade 5-6000:- och då kan man inte läsa av den momentana förbrukningen.

    Tack för visat intresse!
    Jag kommer säkert att logga in här ibland och rapportera om vår miljövänliga elproduktion.

    Jörgen

    #13332
    Soli Boo
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej

    Stort tack för en fantastisk blogg och kunskapskälla !

    Hur ska man tänka om man vill optimera anläggningen mot egenanvändning? Min årsförbrukning är 19 000 kWh (eluppvärmd villa med luftvärmepump). Säljarna motiverar större anläggningar som visserligen har lägre produktionskostnad per kWh men levererar överskott på sommaren. Det är bra så länge man får skattereduktion men samtidigt osäkert på sikt.

    Jag har fått fram timstatistik från min elleverantör och i juni förbrukar jag 20 kWh per dygn med topp på ca 1,5 kW per timme på sen eftermiddag. Om jag vill undvika att sälja överskott (dagtid mitt i sommaren) kanske det betyder en anläggning på 2 kW (min gissning), men det är ju en liten anläggning……

    Ett annat alternativ är att bygga en anläggning på ca 6 kW. Jag kollade på PGVIS och fick fram att en sådan anläggning skulle ge 4400 kW i solelproduktion under månaderna april – sept. Samma tid är min elförbrukning 4350 kWh. Då blir det “balans” under det “soliga” halvåret.

    Ju mer jag undersöker desto mer osäker blir jag hur jag skall tänka – vore tacksam för tips!

    Hälsar
    Martin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.