Kvarstående frågor efter ytterligare informationsinhämtning och grubbel

Hem Forum solceller Övrigt Kvarstående frågor efter ytterligare informationsinhämtning och grubbel

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15253
    Thobbe T
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!
    Nu har jag grubblat vidare på solcellsinstallationsfrågan på vår villa och hämtat in mera information. (Är nog en besvärlig blivande kund som vill veta saker i de flesta detaljer. Men om jag inte är besvärlig nu så kommer jag att reta mig på mina felaktiga beslut för alltid typ…).

    Kommentarer mottages tacksamt.

    1. Helsvarta eller rutiga paneler. Vi kom nog fram till att vårt hus förtjänar de helsvarta. Även om de ofta har lägre effekt än de rutiga. 

    2. Ska vi ha dyra paneler från LG 340 W eller Solarwatt 315 W med långa garantier 90 % 25 resp. 30 år 87% och lite lägre maxeffekt än motsvarande svarta t.ex. inte lika dyra Longia 370 W som lowar 80% 25 år och 15 år produktgaranti?
    Det sägs ju att hitillsvarande erfarenheten är väldigt låg felrate och att de på våra breddgrader åldras mindre. Solarwatt säger dock att de handlar om täthet mera än annan åldringsrisk.
    Sen av solida företag som troligen finns kvar för framtida garantikrav, känns LG starkast, Solarwatt har BMW-pengar bakom sig, övriga ingen aning.

    2.1 LG har ju ofta 3 olika effekter på sina paneler, är osäker på hur priserna skiljer. Många leverantörer verkar bara kunna leverera en av av dessa. Har väl köpt med mängdrabatt?

    3. Har hört och sett att olika fästen för betongtegeltak, monterar panelerna olika högt, en del som går in via tegelpannans kant är lägre, än de som går via tegelpannans dal, av vilket det lägre läget är snyggare tycker jag. Sen vill jag ju att man fräser ut tegelpannan så den inte rider på fästena och ökar risken för snöinblås. Lite oklart hur de olika montörerna väljer fästen och hur de jobbar. Under utredning.

    4. Kabeldragning av minus och plus. Enligt vad jag hörde förut kräver Länsförsäkringar 1 dm emellan för risken för likströmsljusbåge om råttor skadar kablarna. Dock fick jag veta att detta idag inte gäller privatbostäder som i mitt fall. Jag har kanske 15-20 m dragning från det att de går igenom undertaket och om man förlägger dem i kraftiga plaströr som jag sett på andra ställen och de är överblickbara på min vind och sen går ner på fasaden till växelriktaren, känns det lite overkill att förlägga dem separat i varsitt rör. De anläggningar jag kollat på har haft dem i samma plaströr.
    På ovansidan av undertaket under teglet sitter de väl ändå normalt strappade på skenorna? 

    5. Optimerare eller inte? Vi har bestämt inga Solar Edge, jag är rädd för radiostörningar och har bara lite skugga mest sommartid från ett lövträd i ena kanten av tänkt panelyta, vid 18-tiden. Möjligen några TIGO optimerare på den delen av panelen. Ökad felfrekvens vet man också att det blir med Solar Edge optimizers på varje panel.(Bra övervakning ja men den dumpar jag). By-passdioderna tar enligt uppgift en hel del av skuggproblemen.
    5.1 Det konstigaste jag hört om optimerare är att det skulle stressa växelriktaren om jag bara har dem på några paneler!?

    6. Batteribackup för nätbortfall och för att sänka maxeffektuttag. Här har vi sagt att möjligen kunde vi köpa en växelriktare som är förberedd. Men t.ex. Fronius har bara sådana tom max. 5 kW vad jag hittar. Har något annat märke 10 kW? Flera elleverantörer lär gå mot effekttaxa men jag tvekar ändå på att investera i ett batteri. 

    7. Möjlighet till ö-drift för att klara t.ex. vattenpumpen vid nätbortfall? Ja den hänger ihop med 6:de frågan. Men vi avstår nog för närvarande. 

    8. En fråga som inte är klart besvarad: Får man eller får man inte bryta tidigare bindningstid och byta leverantör av el när man byter mätare och blir producent? Enligt min leverantör nej, det är olika avtal och annat anläggnings ID.
    Jag har 2 år kvar och de betalar 2 öre över spotpris. Jag får sälja till annan leverantör, men finns någon som accepterar att bara köpa?

    9. Mäta elcertifikat.  
    Det där miljöcertifikaten föreslås vad jag läste nånstans att försvinna under viss anläggningstorlek och de verkar ju krångliga och inte ge så mycket när man måste ha avtal etc för att mäta dem också. 

    MVH 

    Thobbe T.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.