Kvalitet vs kvantitet

Hem Forum solceller Tekniker Kvalitet vs kvantitet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12519
    Zyberdude
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Har börjat intressera mig för solceller. Men som med allt jag funderar på att köpa så vill jag ha bra saker för lämplig peng. Jag har bara läst på lite om olika solceller ännu och ser att det finns stora skillnader dem emellan. Vad jag nu då funderar på är om det “löns” att köpa “bättre” paneler. tex. LG Solar LG370Q1C-A5 NeON R där det utlovas över 87% effektgaranti efter 25 år. Om då “billigare” paneler har 80 % efter samma tid är då dessa paneler ett bättre köp? Räknar jag lite på det så borde då lg hålla i 35 år för att komma ned till 80%.

    Samtidigt har ju lg bättre effektivitet, men hur räknar man ut “hur mycket mera” man får jämfört med andra paneler som t.ex. Allmaxplus som har effektivitet på 19,2% jämfört med lgs 21,4%

    Prismässigt ligger lg ca 70% dyrare per W. Låter mycket att kunna tjäna in?

    #12520
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    De effektgarantier som ges gäller värsta fall. Garantin säger minst 80% efter 25 år. Det svenska kallare klimatet verkar gynnsammare då det inte blir så höga temperaturer sommartid. De få svenska studier som gjorts visar på betydligt mindre degradering än 20% efter 25 år.

    I en studie av moduler på Bullerö (som under de sex första åren var i drift i Årsta) som redovisats i Elforsk-rapport 06:71 kom man fram till att effekten var i medel 3,8% lägre än den ursprungliga efter att ha varit i drift i 25 år under 1981-2006. En modul avvek 35% i effekt och därmed betydligt mer än de övriga modulerna. Avvikelsen på 2% lägre effekt efter 25 år i drift för 19 av de 20 modulerna låg inom mätnoggrannheten, som angavs till ±5%. I artikeln “Long term performance of PV modules – results from Swedish case studies” redovisas förutom Bulleröstudien även mätningar gjorda på moduler från Huvudsta och Sandkullen.

    Å andra sidan gällde de gjorda svenska studierna moduler som tillverkades för mer än 25 år sedan. Dagens solceller har exempelvis tunnare kisel, vilket ökar risken för mikrosprickor som kan påverka prestanda. Det skulle behövas flera studier när det gäller degradering under svenska förhållanden.

    Verkningsgraden påverkar hur stor yta man behöver installera för att få en given effekt. Om man har gott om yta behöver man inte sikta på högsta verkningsgrad på modulerna om det kostar mycket extra att få den högre verkningsgraden.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.