Kul grej

Hem Forum solceller Övrigt Kul grej

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9243
    Tomas Holgersson
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Egen el tipsade om en gratis app från Onyx Solar som visar hur många kwh man kan få av en anläggning
    av viss storlek beroende på orientering, lutning och ort.
    Man skriver in orten, tänkt storlek och lägger telefonen på taket. Enkelt, till och med jag klarade det.
    På grund av novembervädret har jag bara hålli mobilen som jag tror att taket ligger, men fick ett fullt acceptabelt värde för min befintliga anläggning. Ingen vetenskaplig precision kanske, men ändå bra när man är ute och missionerar bland grannar och bekanta.
    Tomas Holgersson

    #9248
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Spännande saker. Det finns flera liknande appar.

    Skrev i februari 2011 inlägget “Vill du veta solinstrålningen hemma på ditt tak?“. Tipsade då om appen iSolBuddy som visar solinstrålningen på taket.

    SMA:s Solarchecker är en annan app som ger ett uppskattat utbyte (kWh/kW).

    Har du jämfört de värden som appen från Onyx Solar ger med exempelvis PV-GIS om du använder samma lutning och väderstreck som appen visar? Hur stor är skillnaden?

    #9249
    Tomas Holgersson
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Tyvärr, jag har inte den möjligheten. All teknik utom den enklaste måste jag överlåta till dig eller andra kunniga. Jag hyllar principen “Tala med bönder på bönders vis och med lärde män på latin”. Jag tror ändå jag kan göra en insats även på enklare nivå, många är faktiskt okunnigare än jag och jag tror den app jag nämnde kan vara ett bra hjälpmedel för att stimulera intresset för solel.
    Tomas H.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.