Komplicerat

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10056
    Solbyrakrati
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Det var komplicerat att ansöka om Elcertifikat på nätet. När jag väl lycktas med det skulle få behörighet till systemet Cesar. Även det inte speciellt enkelt och användarvänligt. Efter en tid kom papper från Energimyndigheten att min anläggning var ok för tilldelning av Elcertifikat. Då försökte jag att få till en automatisk hantering Cesar men strandade på att jag inte visste vilket Vattenfall bolag som ville köpa dessa. Fick inga vettiga svar från varken Vattenfall eller Energimyndigheten via mail. Mediet för myndigheter är definitivt in epost utan telefon med långa kötider och många omkopplingar till jag hittade någon som bara kunde förklara att Vattenfall inte köper Elcertifikat för närvarande trots att jag har köpt anläggningen av dom och fått den väl installerad av Solkompaniet. Så nu söker jag köpare utan större framgång- personen på Vattenfall förslog at jag skulle kontakta en konsult för att hitta en köpare av mina elcertifikat (!).

    Sen försökte jag ansöka om ursprungsgarantier på nätet. Det gick inte utan jag fick fylla i en blankett och posta.. Frågan blir sen vart jag ska hitta en köpare.

    Sammanfattningsvis. Varför göra det så svårt för oss microproducenter. Många tröttnat säkert och myndigheterna lär snart drunkna i sin egen administration när allt fler av oss väljer att bli egna producenter. Det enklaste för all vore väl om lagarna anpassades så att man bara betalar för sin nettoförbrukning och allt annat som moms, elcertificat och ursprungsgarantier var inräknat i priset. En politiks fråga förstås man snart alla partier anser sej ju numera vara värnare av miljön, så hur svårt kan det vara???

    #10066
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Jag skaffade egen el’s elmätare för att slippa allt krångel. Kostar ju en slant så man får ju räkna på hur lång tid det tar tills den är intjänad. Sen tar de ju 20% upp till 1000:- och 10% över 1000:- av elcertifikaternas värde men det är bekymmersfritt oavsett om man byter elbolag eller ej.

    #10076
    Lars I
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Visst var det en del fixande att få elcertifikat och Cesarkonto.
    Jag säljer mina elcertifikat till Sölvesborg energi som köper elcertifikat från solcellsproduktion oavsett nättillhörighet och elhandel. Man betalar dessutom bra för överskottselen om man är elhandelskund. Kontakta Sven Ballovarre på Sölvesborg energi.

    #10078
    Greta
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Räta ut detta med elcertifikat o ursprungsgarantier åt mig den som kan.
    Jag har sänt in ansökan om elcert och ursprungsgarantier till energimyndigheten, ansökt om Cesarkonto samt låtit momsregistrera mig.
    Jag har köpt en mätare från Egen el, men tänkte att man själv kan hantera detta utan att blanda in Egen el för hanteringen.
    Hur är det egentligen. Går det eller måste man ha en mellanhand som tar ut en kostnad för hanteringen?

    #10079
    Lars I
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Jag har inte en speciell certifikatmätare, utan använder den vanliga elmätaren som på timbasis rapporterar min inmatade el till nätägaren som i sin tur rapporterar den vidare och då fylls mitt Cesarkonto på.
    Genom direktkontakt med köparen, Sölvesborg energi, kan jag själv sälja och föra över certifikat till köparen.
    Under första driftsåret matade jag in närmare 80% av min produktion, så att jag inte får certifikat för hela produktionen är acceptabelt.

    #10090
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Som svar på Gretas fråga. Man kan som privatperson inte göra rapporteringen för elcertifikat själv till Energimyndigheten utan det behövs en mellanhand såvitt jag vet. Men det behöver inte vara nätägare, det kan också vara någon konsult.

    #10412
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Efter lite möda med att fylla i allt rätt för Cesarkonto så har jag nu via e-tjänst registrerat tre anläggningar för Elcertifikat och Ursprungsgaranti, vid val av rätt blankett så sker allt ganska så enkelt. Det svåraste är att hitta uppgifter hos nätägaren, i mitt fall Fortum, Eon och nu Ellevio, omöjligt att hitta på respektives hemsida, så det blir att ringa. Egentligen en helt onödig procedur då Energimyndigheten rimligen redan borde ha alla dessa uppgifter, organisationsnummer mm
    Vad gäller Ursprungsgarantier så betalar GodEL bra för dessa.
    Jag använder EtcEl mätare och låter dem sköta det hela. Har ej undersökt hur det går till att själv sälja EC och UG

    #10413
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ett normalt marknadsvärde för ursprungsgarantier är under 1 öre/kWh.

    När det gäller solel kan det finnas de som betalar mer. Hur mycket betalar GodEl?

    #10416
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Jag köper el sedan några år tillbaka genom GodEl och efter att jag nu i augusti fick upp 3,6 kW solpaneler så har jag ett avtal där de köper överskottsproduktionen, betalar spotpris för detta samt att de även köper UG och EC, för UG betallar de 200:-/MW och för EC marknadspris.

    #10417
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    PÅ GodEl:s hemsida finns följande uppgifter
    Prisexempel för oktober 2015 exkl moms i öre/kWh, Elområde 1
    volymvägt spotpris 21,34
    elcertifikat 15
    ursprungsgaranti 20
    Skattereduktion 60

    Totalt möjligt pris 108,91

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.