Kombination med pumpar?

Hem Forum solceller Tekniker Kombination med pumpar?

Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12610
    Pelot
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej! Jag bor i en villa i Stockholmstrakten med, vad jag förstår, goda förutsättningar för solel. Huset är byggt 1965 och taket är original så det är hög tid att byta detsamma. Just nu har vi kvar oljepannan som sköter varmvatten och värme i ett vattenburet system. Hushållsel motsvarar ca 6000 kWh/år. En solcellsleverantör har visat att jag kan få plats med 68 paneler på taket som ska kunna generera ca 17000 kWh/år. Jag har tidigare haft en elpanna förutom oljepannan men det har gått sönder för några år sedan. Beräkningar med den och nuvarande oljeanvändning talar för att huset använder totalt ca 26000 kWh/år. Nu kommer vi att dränera om grunden och lägga dit modern isolering samt byta fönster så det kommer nog att minska den totala energikonsumtionen något. Om det ska vara någon vits med att installera solceller måste jag ta bort oljepannan, också av miljöskäl förstås, men frågan är vad jag ska ersätta den med. Är det någon idé att installera en luft-vattenvärmepump eller är det bästa att bara ha en vanlig el-panna?

    #12611
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Jag skulle satsa på värmepump och solceller. Om luft-vattenvärmepumpen har COP (Coefficient of Performance) på låt säga 3 ger varje kWh el in 3 kWh värme. Värmepumpen kan kombineras med solceller, men då behövs inte så stort solcellssystem eftersom elbehovet blir mindre. Kolla med någon försäljare av värmepumpar vad som kan bli tänkbart elbehov för det aktuella huset.

    Om du skulle gå på solceller som producerar ca 17 000 kWh/år och elpanna, med total elanvändning i huset på 26 000 kWh/år, kan det bli ett stort överskott av solel sommartid, vilket är en riskfaktor på sikt eftersom värdet för egenanvänd och såld solel blir väldigt olika den dag skattereduktionen för överskottsel försvinner. Se Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915.

    #12635
    Pelot
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej! Jag blir inte klokare av ditt svar än, tyvärr. Om man i stället utgår från en fiktiv situation, låt säga att jag har en elpanna just nu som förser huset med all el. Min elkonsumtion är ca 26000 kWh/år. Jag planerar att installera solceller. På taket får plats med 68 paneler som beräknas kunna generera mellan 17-20 kW vilket på ett år skulle kunna ge 16,5 kWh. Solenergin är ju den enda energiformen som är helt gratis, förutom installation av systemet. Hur många solcellspaneler är det idé att installera då? Om svaret är 68 st, dvs maximalt det som går, blir min fråga, hur mycket el kommer jag att konsumera därefter via elpannan? Jag gissar, utifrån ovanstående förutsättningar ca 9500 kWh/år. Givet detta, är det sedan någon vits att byta ut elpannan mot en luft-vattenvärmepump? Och finns det tankar om hur dess prestanda ska se ut i så fall? Ungefär hur stor blir min elkonsumtion därefter under ett år? Hoppas att frågeställningen är tydlig, annars får du komma med invändningar.

    #12636
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det går inte att ge något enkelt svar på din fråga. Man måste veta energianvändningen per timme och veta hur mycket som är hushållsel respektive värme samt göra beräkningar för solelproduktionen per timme för att veta hur mycket av solelen som skulle användas i huset.

    Antag du använder 26 000 kWh/år i huset och anta att 5 000 kWh är hushållsel och 21 000 kWh används för värme. Om du sätter in en värmepump kan 7 000 kWh el till värmepumpen ge 21 000 kWh värme per år om värmepumpen har COP = 3. Ditt elbehov är då 12 000 kWh/år vilket är betydligt mindre än nuvarande 26 000 kWh/år. Du kan installera en solcellsanläggning som ger 12 000 kWh/år, men då blir förmodligen minst 70% överskott som matas in till nätet. Ekonomin för en sådan solcellsanläggning blir starkt beroende av hur länge skattereduktionen för överskottsel som matas in till nätet finns kvar och till vilket belopp.

    #12637
    Pelot
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Tack för ditt svar. Om jag omtolkar det lite så menar du att om jag installerar en solcellsanläggning som jag beskrivit ovan så funkar den i storlek med en enkel elpanna som då förbrukar mindre el men om jag byter den mot en luft-vattenvärmepump för att spara ytterligare energi så har jag plötsligt en för stor solenergianläggning? I det exempel du skrev ovan, att jag skulle i stället installera en solcellsanläggning som ger 12000 kWh/år, att det skulle bli 70% överskott begriper jag inte. Menar du att av den energi som solcellerna producerar så produceras 70% av den energin vid tidpunkter då jag inte förbrukar energin direkt utan måste sälja den ut på elnätet trots att jag över året inte producerar mer än jag förbrukar?

    #12638
    Pelot
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Jag funderar lite mer på ditt exempel. Att värmepumpen skulle producera 21000 kWh/år är väl bara ett antagande, eller?? Bidrar inte solcellsenergin någonting alls till värmeproduktionen? Det borde den väl göra. Frågan är hur mycket. Det borde väl bli mindre, kanske 16-17000 bara?? Finns någon enkel lathund eller tumregel för att beräkna det approximativt?

    #12640
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Nja, jag menar inte att en 17-20 kW solcellsanläggning är en bra idé. Som jag skrev i början är mitt råd värmepump och en mindre solcellsanläggning.

    Om en värmepump har COP=3 betyder det att 1 kWh el till värmepumpen ger 3 kWh värme. Det är ett antagande att värmepumpen har COP=3, men det bör vara ett hyggligt antagande på årsbasis. Om värmepumpen producerar 21 000 kWh värme per år har den alltså förbrukat 7 000 kWh el per år. Bara med värmepumpen skulle du alltså spara 14 000 kWh/år i detta exempel.

    Solceller producerar el och den elen kan användas i huset som hushållsel eller till värmepumpen eller till elpatron för varmvattenproduktion. Men du kommer också att få ett överskott som matas in till nätet. På sommaren när du inte behöver något varmvattten för uppvärmning och då elbehovet är lågt dagtid kommer du att få ett överskott av solel eftersom solcellerna sommartid kommer att producera mer el än du behöver. Se exempel i inlägget Nytt dagsrekord – 22 kWh solel!

    Min gissning baserat på min erfarenhet var att om man installerar solceller som producerar lika mycket som elbehovet under ett år kommer överskottet att bli minst 70%. Men det är som sagt en gissning, för att veta mera säkert behöver man göra en beräkning på timbasis. Mitt råd är att du låter något göra denna uppskattning med kombinationen värmepump och solceller. Detta borde en leverantör av värmepumpar kunna hjälpa till med.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.