Jag har gett upp 230 volts "off grid" lösningen….

Hem Forum solceller Egenanvändning av solel Jag har gett upp 230 volts "off grid" lösningen….

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10865
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Nu har jag skrivit på avtalet som ger EON en rejäl slant för att nätansluta min off grid stuga i Roslagen.

    Det är bara att inse med dagens teknik är det inte ekonomiskt försvarbart med fristående anläggning om du vill ha året runt användning i stugan.

    Sommartid funkar det bra, men från oktober till mars är det ett långt strömavbrott och jag måste vara driftingenjör för att hålla igång allt.

    Köra reservkraftverket ideligen, byta gasoltuber ofta och ha koll på att batterierna mår bra hela tiden.

    Nu kan jag förstås behålla anläggningen och få tillbaka lite av investeringen, jag har dock inte möjlighet att mata ut överskottet på elnätet med den utrustningen jag har idag.

    Istället kan jag lagra solenergin i batteribanken och använda den på natten, och får ju reservkraft på köpet.

    Nu är bara frågan vad jag ska hitta på för att maximera användningen av den egentillverkade elen.

    Funderar på att koppla in alla förbrukare utom vattenpumpen till 230 volts off grid systemet och när spänningen i batteribanken närmar sig en nivå där jag inte bör tömma ur mer energi ur batterierna ha ett växlande relä som skiftar till elnätsdrift istället.

    Det pratas ju mycket om att till exempel ha en Tesla Powervall hemma, men hur är dessa tänkta att fungera egentligen?

    #10868
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Tesla kommer bara att satsa på mindre batterisystem (6,4 kWh) där man lagrar producerad solel under dagen och använder den över natten. Ingen långtidslagring alltså.

    Se “Tesla Discontinues 10-Kilowatt-Hour Powerwall Home Battery“.

    Teslas batterier dock fortfarande alldeles för dyra för att det ska vara ekonomiskt intressant för en svensk småhusägare som är nätansluten. Borde skriva ett inlägg om det.

    #10869
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Jag håller med dig att i Sverige är energilagring, genom egna batterier, bara en stor onödig kostnad för närvarande.

    Rent krasst ekonomiskt borde jag försöka sälja batteribanken och växelriktaren med den inbyggda laddningsregulatorn, och istället installera en inverter för att sälja solelen.

    Nu är nog begagnat priserna på en några år använd anläggning inte så mycket att komma med, och då tänkte jag att det får bli lite forskning i hur jag får bästa avkastningen, eller snarare minsta förlusten, med egen energilagring av solel.

    En fördel för mig är att jag har allmän elbehörighet och kan således bygga det mesta själv. Fast jag måste ju påpeka att det får vara ett hobbyprojekt, det är ju ändå mycket olönsamt.

    Nu ska jag följa regelboken fullt ut och se vad detta leder till. Steg ett var att i samband med föranmälan till EON tala om att jag har energilagring med batterier samt växelriktare. Det klassas då som en UPS-anläggning, och följande dokument fick jag ta fram:

    Enligt Svensk Energis publikation ”Stationära reservkraftsanläggningar” ska följande uppgifter in till handläggare.

    * Enlinjesschema
    * Inverterns märkdata
    * Nätelkopplarens funktion (över- underspänningsskydd, överströmsskydd, mm.)
    * Nätelkopplarens funktion
    * Jordtagsprotokoll

    Nu gäller det att maximera den egna användningen av solel, så rent krasst måste jag ju att köra allt i “off grid” läge ända tills batterierna är nästan tomma.

    Batterierna rymmer 10 kWh får tömmas med 80% som mest, men hur jag än räknar blir det väldigt dålig affär. Runt 10:- per kWh verkar jag hamna på, i ett fritidshus som inte används dagligen blir det ju inte alls någon bra ekonomisk lösning. Varje natt skulle jag kunna ta ut max 8 kWh med andra ord, förutsatt ett antal soltimmar dagen innan så batteribanken är full.

    EON har samma energipris dygnet runt och inte effektabonnemang för privatkunder så där finns ju inte heller något att hämta. Annars hade jag kunnat kapa effekttoppar eller inte förbrukat elnäts energi vid högtaxa.

    Det ända som tillförs är att jag får “äkta” avbrottsfri kraft, inte direkt någon nödvändighet i ett fritidshus. EON bygger elnätet med markkabel hela vägen fram så elavbrotten lär ju inte komma så ofta.

    Jag kommer nu att få “kasta bort” stora mängder solel, när batteribanken är full kan jag inte ta hand om energin längre. Efter en natt i stugan brukar batteribanken vara full vid 11.00 tiden på förmiddagen. Så länge solen skiner matas dock energin ut till de förbrukare jag har i stugan, det kan bli några kWh till.

    Efter några år med “off grid” inser man verkligen hur bra det är att vara elnätsansluten och vilka fördelar det finns att använda elnätet som ett gigantiskt batteri.

    Är det någon som har ideér hur jag ska maximera min solel produktion?

    Är det helt andra förutsättningar i andra länder kan jag undra:

    http://www.theguardian.com/environment/2016/feb/05/welsh-home-installs-uks-first-tesla-powerwall-storage-battery

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.