Höstbudgeten 2016 – Solel och energiskatter

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Höstbudgeten 2016 – Solel och energiskatter

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11441
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Hur tolkar ni sidan 295-296 i budgeten?

    http://www.regeringen.se/contentassets/e926a751d9eb4c978c4d892c659ebc8e/forslag-till-statens-budget-for-2017-finansplan-och-skattefragor-kapitel-1-12-bilagor-1-21

    Regeringen flyttar över allt ansvar för energiskatten på el till nätägarna.

    Det hävdas att en förändring kan även öka intresset för mikroproduktion av elektrisk kraft om den innebär en förenkling för mikroproducenter. En sådan förenkling kan bestå i att de inom de effektramar som gäller för undantag från skatteplikt tillåts sälja energi utan att riskera att bli skattskyldig vare sig som leverantör eller som producent.

    Att lägga skatten på nätbolaget, medför det att även transportförlusterna i nätet kommer att beskattas?

    Har en känsla av att slutkunden även kommer att få betala för detta. Hur mycket som är transportförlust i nätet vet jag inte.

    Sedan tillkommer moms på energiskatten så minst 3,6% höjs energiskatten med till mig som slutkund.
    Å andra sidan ökar incitamentet att köpa solpaneler vilket är bra.

    Från sidan 295:

    En förändring av skattskyldigheten för energiskatt på elektrisk kraft kan bidra till att förenkla elektrifiering av fordonsflottan. Detta genom att minska den administrativa bördan för dem som under nuvarande regler riskerar att bli skattskyldiga när de tillhandahåller elektrisk kraft till elfordon.

    En sådan förändring kan leda till att fler är intresserade av att förse elfordon
    med elektrisk kraft. Detta skulle exempelvis ge en möjlighet för de arbetsgivare som vill låta sina arbetstagare mot betalning ladda sina elfordon under arbetsdagen utan att arbetsgivaren blir skattskyldig för energiskatt på elektrisk kraft.

    “Förslaget om att skattskyldigheten för energiskatten på elektrisk kraft överförs till elnätsbolagen innebär bl.a. att den som säljer elektricitet för laddning av elbilar inte blir skattskyldig såsom elleverantör. ”
    (sid 318)

    Kommer det underlätta för bostadsföreningar och andra att kunna ta betalt för elbilsladdning utan att bli elleverantörer?

    #11442
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Många funderingar och det är sen timme i USA. Dock en kort kommentar. Även idag betalar vi moms på energiskatten så där blir det ingen skillnad.

    Däremot kommer energiskatten att höjas för att finansiering sänkning av skatter för kärnkraft och vattenkraft. Se “Energiöverenskommelsen ökar lönsamheten för egenanvänd solel“.

    Energiskatt tas bara ut på levererad el till slutkund, så någon energiskatt på transportförluster kan det inte bli tal om.

    #11443
    Superrobban
    Deltagare
    • Inlägg: 19

    Att regeringen vill flytta energiskatten till nätbolagen måste det ju finnas någon anledning till.

    Det står i proppen att elmätaren vid anslutningspunkten ska vara skattegrundande precis som nu.

    Varför görs då denna ändring och vad skulle nu bli bättre för mikro solelproduktion och elbilsladdning är en gåta?

    Kan tänka mig att regeringen gör allt som går för att säkra sina skatteintäkter. Rent krasst kan ju ett elhandelsbolag göra konkurs och risk finns för uteblivna skatteinbetalningar, nätbolagen gör knappast konkurs och där finns ju stora utmätningsbara tillgångar.

    Men det är ju inga förbättringar för en villaägare med solel?

    #11444
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Staten får ca 20 miljarder per år i intäkter från energiskatt på el. Solel står för en väldigt liten andel, ca 0,1%, av Sveriges totala elproduktion så jag tror inte att den föreslagna förändringen att nätägaren ska debitera energiskatten har något att göra med solelproduktion.

    Har inte tillfälle att läsa hela motiveringen till förändringen igen just nu, är på resande fot i USA, men som solcellsägare är jag inte det minsta orolig. Jag är övertygad om att det blir ”business as usual” för solcellsägare.

    Däremot är det intressant att man flyttar över debiteringen av energiskatt till nätägarna samtidigt som man vill ha (har beslutat?) att det ska bli en kontakt (faktura) till kunderna, där det är elhandelsbolagen som ska sköta denna kontakt…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.