Har jag fått för liten växelriktare???

Hem Forum solceller Tekniker Har jag fått för liten växelriktare???

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13538
    mixxno
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har just fått en anläggning på 9,5kW installerad men ej igångsatt ännu. Där ingår en SMA STP 8000TL på max 8kW. Jag undrar för jag vill ju inte att den ska begränsa anläggingen. Borde jag be att få den utbytt till en 9000 som är nästa storlek över?

    Jag bor i Linköping och har taklutning på ca 27 grader i sydvästlig rikting.

    Tacksam för svar.

    / Micke

    #13539
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är helt OK. Solcellsanläggningen kommer sannolikt inte att ge mer än 8 kW, gjorde en snabbkoll i PVGIS. Det beror på man aldrig uppnår märkeffekten sommartid eftersom celltemperauren blir högre än vid vilken märkeffekten är definierad (25 grader). När celltemperaturen går över 25 grader, vilket den gör på sommaren när solen ligger på, sjunker verkningsgraden med 0,4%/grad över 25 grader. Dessutom är anläggningen mot SV, vilket ger lägre maxinstrålning än rakt mot söder, och det blir också några procent förlust i växelriktaren.

    Man dimensionerar om möjligt alltid en högre moduleffekt än effekt på växelriktaren. Det ger bättre ekonomi att inte överdimensionera växelriktaren.

    #13540
    mixxno
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för svar och för tipset med solkartan. Jag gick in och klickade på mitt hus och då får jag fram beräknad elproduktion 7681kWh/år.

    Ja men då blir det nog bra!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.