Garantitvist

Hem Forum solceller Övrigt Garantitvist

Etiketter: ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14128
    Georg
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Min solcellsanläggning gick sönder efter endast några månader och trots många mail tog det 44 dagar innan en tekniker reparerade den. Stilleståndet varade under maj och en bit in i juni. Garantierna säger ju att en leverantören skall åtgärda felet, men hur snabbt? I det här fallet är leverantören ett av våra elbolag och jag har krävt ersättning för förlorad produktion. Med hjälp av min grannes produktion samma period, dividerat med x antal paneler x mina paneler har jag fått fram hur mycket produktion jag förlorat. I början av augusti jämförde vi vår produktion under fem dagar och detta visar att mitt krav stämmer så när som på 100 kWh. Vi har samma taklutning och väderstreck. Vår situation är identisk. Trots detta vill leverantören bara ersätta en mindre del med hänvisning till solinstrålningen under juli månad. De håller med om att de har ett garantiansvar för anläggningen men, de anser inte att de behöver ersätta mig för förlorad produktion, utan menar att jag skall vara tacksam för det jag får.

    #14129
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Knepig fråga för den som drabbas. Rent juridiskt hänger det på vad som står i det avtal om leveransen av solcellsanläggningen du gjort med din leverantör. Jag tror att det är ovanligt, om det ens förekommer, att en leverantör i avtal till privatpersoner lovar att ersätta förlorad produktion vid ett garantifel. Vore intressant att veta om andra haft liknande erfarenheter som du.

    #14130
    Georg
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Så här står det i avtalet:

    XXX ansvarar inte för produktionsbortfall som inte är att hänföra till yttre omständigheter som XXX inte kan påverka såsom skuggning och strömavbrott.

    Jag tolkar avtalet som att XXX i det här fallet är tydliga med vad de inte ansvarar för.
    Indirekt skriver de ju att ett prod.bortfall som beror på fel i anläggningen tar de ansvar för.

    En sak är väl om anläggningen är 10 år gammal, här pratar vi om en anläggning som endast är 3 månader gammal samt att företaget XXX trots ett antal påminnelser inte bemödat sig om att ta tag i problemet förrän först efter 44 dagar under den period på året då solinstrålningen är som bäst.

    #14152
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    En juristfråga hur man ska tolka avtalstexten… Min känsla är att om man tolkar texten ordagrant är havererad växelriktare en omständighet som “XXX inte kan påverka”. Men ger förstås inget bra intryck att man dröjer så länge att åtgärda ett garantifel. Det är troligt att ditt elbolag, som du köpt anläggningen ifrån, anlitar en underleverantör. Med flera parter inblandade ökar väl risken för förseningar om man saknar bra rutiner för hantering av garantiärenden.

    På Konsumentverkets sida “Fel på varan som kunden köpt” specificerar man inte vad som är “skälig tid” för åtgärd. Se även Lawline:s “Hur lång tid har säljaren på sig att reparera en vara vid konsumentköp?“. Finns även andra webbsidor som behandlar frågan om man Googlar.

    #14153
    Georg
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Underleverantören ägs av elleverantören sedan hösten 2018. Min uppfattning är att växelriktaren i högsta grad tillhör solcellsanläggningen.
    Nåväl, jag är väldigt tacksam för att du tog dig tid att läsa igenom min fråga.
    Har även vänt mig till en jurist med mitt problem så nu är det bara att vänta på svar från denne.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.