Första resultat med de nya reglerna

Hem Forum solceller Ekonomi Första resultat med de nya reglerna

Etiketter: 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10661
    BengtR
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    När de nya reglerna kom slutade jag följa mitt resultat månadsvis eftersom det blev hopplöst att räkna ut det när det är så många parametrar att ta hänsyn till.
    – Köpt el
    – Egenproduktion
    – Såld el
    – Intäkt av elcertifikat
    – Intäkt av skattereduktion
    – Moms som fås och ska betalas
    – Eldistribution

    Men nu när första året gått, visserligen med första kvartalet på gamla sättet, ville jag ändå räkna ut vad det blev.

    Förutsättningar:
    9,1 kW solceller i perfekt söderläge utan skuggning.
    7 vindandelar hos OX2
    Tillskottsvärme i form av kakelugn vilket minskar toppförbrukningen markant på vintern.
    Total elförbrukning 16 000 kwH
    Vindandelarna har inte så stor betydelse eftersom elen varit billig 2015.

    Så jag slog samman alla in- och utgifter och räknade ut vad vårt elpris blev. 55 öre/kWh! (Alla avgifter, moms, skatt, distribution, intäkter mm inräknat). Räknat mot vår förbrukning och antaget ett normalt elpris på 1,25 kr/kWh ger det en besparing på 11 000 kr/år. Minst lika bra som med det gamla systemet.

    Men herregud så mycket krångligare.

    #10663
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vore intressant att veta lite mer om din siffra 55 öre/kWh. Jag förstår inte riktigt vad det är elpris du räknat ut.
    – Är det något slags snittpris för din egenproducerade solel och din köpta vindel från OX2?
    – Är det exklusive de fasta avgifterna?
    – Hur stor är din egenanvändning av solelen?

    Vi har också OX2 vindel. Under januari var elhandelspriset 64,875 öre/kWh för vindelen, inklusive moms, energiskatt och elcertifikatavgift men exklusive den fasta avgiften (564 kr/år, vilket motsvarar 4,0 öre/kWh eftersom vi har 14 andelar à 1000 kWh), för elhandeln. Tillkommer elöverföring, där det hos vår nätägare Vattenfall kostade 29 öre/kWh i rörlig avgift, inklusive moms, under januari och en fast avgift på 3 675 kr/år. Det gör en rörlig andel på 93,875 öre/kWh för vindelen. Dessutom tillkommer en fast avgift på 4 239 kr/år och investeringen i vindandelarna, 5 000 kr per andel när vi köpte dem, som ger möjlighet att köpa 1 000 kWh/år.

    • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Bengt.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Bengt.
    #10670
    BengtR
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    55 öre är en totalsumma av alla utgifter och intäkter för att betala för de 16 000 kWh som vi förbrukar. i det ingår en solcellsanläggning på 9,1 kW. Det blir naturligtvis en siffra som inte alls går att jämföra med någon annan. Vad den visar är vilken lönsamhet just den solcellsanläggningen blev på just vårt hus. Men jag kan bryta ner resultatet i mindre delar om det är specifika saker du vill veta.

    T ex är vår egenavändning av anläggningen 4 600 kWh. Jag kan rada upp summan av alla kolumnerna i mitt Excelark om du vill. Måste bara gå och ta hand om en tvätt först.

    #10685
    BengtR
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Här är de siffror jag samaställt. Observera att detta är ett brutet år där de nya reglerna bara gäller från Maj.

    Förbrukad el: 15 682 kWh
    Anläggningens producerade el: 9 116 kWh
    Köpt el (Ox2): 11 062 kWh
    Till elnätet producerad el: 4 496 kWh
    Erhållen ersättning (ink moms): 1 568 kr
    Varav elcertifikat: 762 kr
    Spotpris (snitt aktuella månader): 17,74
    Vår kostnad eldistribution: 4 803 kr
    Erhållet skatteavdrag: 2 698 kr

    Det skulle naturligtvis vara möjligt att uppskatta hur det skulle se ut med det nya systemet sett på hela året men det är så krångligt att jag väntar på fullständigt praktiskt resultat nästa år. Detta ger i alal fall en fingervisning.

    #10687
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Då förstår jag hur du räknat! Du verkar ha en mycket lägre rörlig kostnad för elöverföring än vad vi har hos Vattenfall. Vi har efter nyår 29 öre/kWh, du verkar ha ca 17 öre/kWh när jag gör en uppskattning med dina siffror.

    Ska man göra en lönsamhetsberäkning blir det mera komplicerat. Då brukar man även ta med kostnader för investering, eventuellt bygglov (behövs i vissa kommuner), drift (snitt över livslängden, de flesta år 0 för solceller på en privat villa men eventuellt kan ett byte av växelriktare behövas någon gång) och kapital (ränta). Dessa kostnader fördelas över antal producerade kWh under livslängden och då behöver man därför även göra antaganden om livslängd, framtida produktion och degradering av produktionen under livslängden. Med andra ord är lönsamhet ett inte helt trivialt ämne…

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.